لینک های دسترسی

Breaking News

جنرال امریکایی: القاعده در افغانستان حضور دارد؛ طالبان: ندارد


گروه طالبان ارزیابی یک مقام ارشد نظامی ایالات متحده را در حضور تروریستان القاعده در افغانستان رد کرده و گفت است که هیچ جنگجوی خارجی مرتبط با شبکۀ تروریستی القاعده در افغانستان حضور ندارد.

کنت مکنزی، فرمانده قوماندانی مرکزی قوای امریکایی روز چهارشنبه ۱۰ جون (۲۱ جوزا) در یک کنفرانس ویدیویی در انستیتیوت شرق میانه در مورد تمایل و توانایی طالبان مبنی بر جلوگیری از گروه‌های مرتبط با القاعده برای انجام حملات تروریستی از خاک افغانستان بر ایالات متحده ابراز تردید کرد.

آقای مکنزی گفت: "لانۀ القاعده در شرق افغانستان در نزدیکی مرز (با پاکستان) است. حضور بسیار اندک دارند، اما رهبر جهانی شان (ایمن الظواهری) در آنجاست...او (ظواهری) قدرت زیاد ندارد، اما در واقع، فکر می‌کنیم، که او احتمالاً در جایی در آن ساحه حضور فزیکی دارد".

طالبان با نشر اعلامیه‌ای گفته اند که آن عده جنگجویان عرب که در زمان حاکمیت آن گروه زیر پرچم القاعده در افغانستان حضور داشتند، اکنون وجود ندارد.

بر بنیاد توافقنامۀ صلح که به تاریخ ۲۹ فبروری میان نمایندگان طالبان و ایالات متحده در قطر امضا شد، طالبان مکلف اند تا روابط خود را با القاعده و دیگر گروه‌های تروریستی قطع کنند.

طالبان در اعلامیۀ خود گفته اند که به توافقنامۀ صلح با ایالات متحده پابند بوده و به هیچ گروهی اجازه نخواهند داد تا از خاک افغانستان بر ضد امریکا یا کشور دیگری استفاده کنند.

آقای مکنزی از عملیات طالبان بر ضد داعش در افغانستان یادآوری کرد، اما گفت: "برای من کمتر واضح است که آیا آنان (طالبان) بر ضد القاعده نیز اقدام مشابه خواهند کرد".

او همچنان خروج کامل نظامیان امریکایی را از افغانستان وابسته به شرایط و منوط به پابندی طالبان به تعهدات شان خوانده گفت: "تا کنون...اگر نظر مرا بخواهید، آن شرایط تا کنون به گونۀ کامل تحقق نیافته است".

پیش از این ملل متحد نیز با نشر گزارشی گفته بود که روابط طالبان با القاعده قطع نشده است، بلکه روزتاروز قویتر هم می‌شود. در این گزارش آمده است که طالبان حتا در جریان مذاکرات با ایالات متحده، با القاعده مشورت کرده و به آن گروه تروریستی از بقا و ادامۀ رابطۀ خود اطمینان داده است.

XS
SM
MD
LG