لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان فیض الله جلال را رها کردند


طالبان فیض الله جلال، تحلیلگر مسایل سیاسی را که به اتهام "تحریک مردم علیه نظام" بازداشت کرده بودند پس از چهار روز رها کردند.

حسینه جلال، دختر فیض الله جلال، در یک تویت رهایی او را تایید کرده است.

خانم جلال در صفحه تویترش نگاشته است:" پس از بیش از چهار روز بازداشت به اتهامات بی اساس، تأیید می کنم که استاد جلال اکنون بالاخره آزاد شده است. "

گفته می‌شود که فیض الله جلال هفتهٔ گذشته به خاطر انتقادات شدید و لحن تند‌اش با یکی از سخنگویان طالبان در یک برنامهٔ تلویزیونی، بازداشت شده باشد.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان او را یک شخص "متعصب" خوانده و گفت: "برای چرندیات خود در رسانه‌‌های اجتماعی گرفتار شده است" که "مردم را علیه نظام تحریک می‌کرد و با آبروی مردم بازی می‌کرد".

او افزود که بازداشت آقای جلال به این دلیل صورت گرفت که "تا باشد که کسی دیگر از ادرس استاد و دانشمند!!؟ دست به چنین یاوه گویی، شخصیت کشی و هتک حرمت انسان‌ها نزند."

پس از آن که رسانه‌های افغانستان گزارش‌هایی را در مورد بازداشت این استاد پوهنتون کابل از سوی طالبان نشر کردند، شماری زیادی از مدافعان حقوق بشر خواهان رهایی او شدند ودر رسانه‌های اجتماعی نیز واکنش‌های متعددی را در پی داشت.

پتریشا گاسمن، یک مقام ارشد دیدبان حقوق بشر از طالبان خواسته است تا این منتقد سیاسی را هر چه زودتر آزاد کنند.

او با انتقاد از طالبان در یک تویت نگاشته است که این گروه هیچ زمانی "تحمل انتقاد و آزادی بیان" را نداشته است.

در همین حال، سازمان عفو بین الملل نیز بازداشت آقای جلال را تقبیح کرده و در یک تویت نگاشته است که او به دلیل استفاده از حق آزادی بیان و انتقاد بر طالبان در یک برنامه‌ٔ تلویزیونی، بازداشت شده است.

برخی از زنان نیز در کابل تظاهرات کرده و خواهان رهایی او شدند. این معترضان با شعارهای "صدای استاد جلال، صدای مردم است" و رهایی استاد جلال، آرزوی ما است" گفته اند که طالبان با چنین اقدام، نمی‌توانند صدای مردم را خاموش سازند.

فیض الله جلال، تحلیلگر مسایل سیاسی همواره در برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی از کاستی‌های حکومت پیشین افغانستان نیز انتقاد می‌کرد و پس از مسلط شدن طالبان نیز به انتقادات‌اش از چگونگی حکومت این گروه ادامه داد.

فیض الله جلال پس از رهایی در صحبت با رادیو آزادی چنین گفت:

فیض الله جلال
please wait

No media source currently available

0:00 0:06:15 0:00

XS
SM
MD
LG