لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان وزارت زنان را به وزارت امر به معروف و نهی از منکر مبدل کرد 


رسانه‌های محلی افغانستان گزارش داده اند که حکومت طالبان وزارت امور زنان را به وزارت "دعوت و ارشاد و امر بالمعروف و نهی عن المنکر" مبدل کرد.

طالبان، شیخ محمدخالد را به عنوان سرپرست وزارت جدید دعوت، ارشاد و امر به معروف و نهی از منکر گماشته اند.

خبرگزاری رویترز گزارش داده است که امروز ۱۷ سپتمبر (۲۶ سنبله) لوحهٔ وزارت زنان نیز حذف شد.

کارمندان این وزارت در حالی که در مقابل وزارت امور زنان تجمع کرده بودند، گفتند که گروه طالبان از هفته‌ها به اینسو به آنان می‌گفت که به زودی به وظایف شان برخواهند گشت.

یکی از زنان در یک ویدیوی که از سوی خبرگزاری رویترز نشر شده، گفته است که آنان نان آور خانواده‌‌های شان استند و اگر وزارت زنان مسدود شود چه خواهند کرد.

این در حالی است که طالبان تعهد کرده بودند که به زنان حق کار و تحصیل داده خواهد شد.

طالبان در زمان حاکمیت خود بین سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ زنان و دختران را از رفتن به پوهنتون و کار کردن در ادارات منع کرده بودند. این گروه در هفته‌های اخیر اطمینان داده اند که به حقوق زنان بر مبنای قوانین اسلامی احترام خواهند گذاشت، اما تا هنوز روشن نیست که در عمل چه خواهد کرد.

این در حالی است که در رژیم گذشته‌ٔ طالبان، شهروندان افغانستان از روش‌های خشونت‌بار وزارت امر به معروف و نهی از منکر به ستوه آمده بودند و اکنون نیز از روی کار آمدن آن هراس دارند.

وزارت زنان در زمان اعلام حکومت جدید طالبان شامل کابینه نبود،‌ اما این گروه به گونهٔ رسمی در مورد حذف این وزارت از چوکات حکومت معلومات نداده بود.

این در حالی است که یکی از رهبران بلند پایهٔ طالبان در اوایل هفتهٔ جاری گفت که به زنان اجازه داده نخواهد شد که در وزارت‌خانه ها در کنار مردان کار کنند.

شورای امنیت ملل متحد در فیصله‌نامهٔ ۳۰ اگست از گروه طالبان خواست تا به حقوق بشر، به شمول حقوق زنان، کودکان و اقلیت‌ها احترام بگذارد؛ در توافق سیاسی همه‌شمول حضور کامل، برابر و معنادار زنان را تضمین کند؛ به حکم قانون پابند باشد؛ به افغان‌ها اجازهٔ سفر به خارج بدهد و به قوانین بشری بین المللی به شمول حفاظت از غیرنظامیان احترام بگذارد.

XS
SM
MD
LG