لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان به سازمان‌همکاری‌ اسلامی: مشکل تحصیل دختران رفع خواهد شد


پس از آن که سازمان همکاری اسلامی ممانعت زنان از تحصیل و کار در افغانستان را خلاف "شریعت و سنت پیامبر" خواند، حکومت طالبان می‌گوید که در خصوص تحصیل دختران "گام‌های برداشته شده" و این مشکل حل خواهد شد.

این سازمان ۵۷ عضوی مستقر در عربستان سعودی از حکومت طالبان در افغانستان خواسته است تا در مورد تصمیم خویش پیرامون منع کار و تحصیل زنان و دختران تجدید نظر کند.

حکومت طالبان به تاریخ ۲۴ دسمبر (سوم جدی) طی مکتوبی زنان و دختران را از انجام کار در سازمان‌های غیرحکومتی داخلی و خارجی ممنوع کرد. پیش از آن، طالبان تحصیل دختران در پوهنتون را نیز منع کرده بودند.

سازمان‌ همکاری‌ اسلامی در خصوص این محدودیت‌ها اظهار نارضایتی کرد.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان در واکنش به این اظهارات شورای همکاری‌های اسلامی گفت که "نگرانی‌های آنان قابل درک است" اما هیچ کشوری باید در امور داخلی افغانستان مداخله نکند.

او با نشر اعلامیهٔ گفته است که حکومت طالبان در خصوص تحصیلات دختران "گام‌های موقتی برداشته که با مساعد شدن زمینه این مشکل رفع خواهد شد".

سازمان همکاری اسلامی روز گذشته گفت که نمایندهٔ ویژهٔ خویش برای افغانستان را به کابل می‌فرستد تا پیام این سازمان را به گونهٔ مستقیم به رهبری طالبان برساند.

با آنهم، چنین به نظر می‌رسد که از تصمیم منع تحصیل دختران در میان طالبان دو دستگی وجود دارد.

شیر محمد عباس ستانکزی، معاون وزارت خارجهٔ حکومت طالبان که قبلاً نیز بر تصمیم رهبری طالبان در این خصوص انتقاد کرده بود،‌ به تازگی گفته است که اگر اوامر رهبران طالبان مطابق شریعت نباشد، اطاعت از آن واجب نیست.

ویدیویی از سخنرانی ستانکزی روز سه شنبه دهم جنوری (۲۰ جدی) در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شده است که او در محفل فراغت شاگردان یک مدرسه در ولایت لوگر می‌گوید که رهبران طالبان در هر سطحی که استند "پیغمبران و صحابه" نیستند، آنان علمای دین در قرن ۲۱ بوده و عاری از اشتباه نیستند.

پیش از آن،‌ کارن دکر، شارژدافیر ایالات متحده برای افغانستان، در صحبت با جمعی از خبرنگاران گفت که تصامیم حکومت طالبان در قندهار گرفته می‌شود و به گفتۀ او، چهره‌های طالبان که با مقام‌های غربی در تماس اند، تصمیم‌گیرنده نیستند.

طالبان پس از تسلط دوباره بر افغانستان، دروازه‌های مکاتب متوسطه و لیسه را برای روی دختران مسدود کردند و رفتن زنان به پارک‌های تفریحی، کلب‌های ورزشی و حمام‌های عمومی را منع کردند.

این در حالی است که پس از گذشت ۱۷ ماه، به دلیل نگرانی‌های حقوق بشری و برخورد طالبان با زنان، حکومت طالبان را تا اکنون هیچ کشوری به رسمیت نشناخته است.

کشورهای متعدد اسلامی مانند عربستان سعودی، ترکیه، اندونیزیا، قطر و مصر محدودیت‌ها بر زنان و دختران افغان را خلاف آموزه‌های دین اسلام خوانده اند، اما طالبان به کرات از پالیسی‌های خویش دفاع کرده و تاکید کرده اند که حکومتداری آنان برای اساس شریعت اسلامی صورت می‌گیرد.

جامعۀ جهانی، به ویژه کشورهای غربی، بارها تاکید کرده اند که طالبان برای کسب مشروعیت بین المللی، ابتدا باید به رای و نظر مردم مراجعه کنند و حقوق افغان‌ها را تامین کنند، چون این یگانه راه برای بقای حکومت طالبان در افغانستان است.

XS
SM
MD
LG