لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان: پنج میلیون افغان به مخدرات معتاداند


معاون رییس الوزرای حکومت طالبان می‌گوید که حدود پنج میلیون نفر در افغانستان به مواد مخدر معتاد استند که از جمله یک میلیون آن زنان و کودکان می‌باشند.

عبدالسلام حنفی روز چهارشنبه نهم مارچ (۱۸ حوت) در دیدار با میدلن سیدلر، معاون کمیته بین المللی نجات گفت که اگر جامعه جهانی با دهقانان افغان در زمینهٔ کشت و معیشت بدیل همکاری کند، طالبان متعهد اند که مانع کشت مواد مخدر شوند.

این در حالی است که اخیراً وزارت داخلهٔ طالبان کمپاینی را برای معالجه معتادان در کابل و شماری از ولایات افغانستان راه اندازی کرده است. این وزارت در ماه نومبر گفته بود که هزاران معتاد را جهت معالجه به مراکز درمانی در کابل منتقل کرده است.

کشت مخدرات در افغانستان

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان هفتهٔ جاری طی سفرش به کندهار گفت که تا زمانی که برنامه‌های کشت بدیل فراهم شود، با دهقانان مدارا خواهد شد.

آقای مجاهد گفت که دهقانان افغان از نظر اقتصادی در وضعیت نامناسبی قرار دارند و تلاش‌ها برای جلب کمک‌های جامعه جهانی در زمینهٔ کشت بدیل کوکنار آغاز شده است.

او گفت: "ما با جامعه جهانی صحبت کرده ایم و هنوز هم در تماس استیم که دهقانان ما به دلیل فقر، جنگ و بدبختی به کشت کوکنار رو آورده بودند. اکنون باید با آنها در زمینه کشت بدیل همکاری شود تا به عوض کوکنار محصولات بهتر بکارند. ما با جامعه بین المللی در تماس استیم و آنان وعدهٔ همکاری داده اند."

کشت کوکنار در حاکمیت قبلی طالبان

ادارۀ مبارزه با مخدرات و جرایم سازمان ملل متحد گزارش داده است که افغانستان بزرگترین تولید کنندۀ مخدرات در جهان بوده و ۸۰ درصد تریاک جهان را تولید میکند.

ملل متحد در سال ۲۰۱۸ گزارش داده بود که درآمد ناشی از کشت، تولید و قاچاق مخدرات حدود ۱۱ درصد اقتصاد افغانستان را تشکیل می‌دهد.

در دور نخست حاکمیت طالبان بر افغانستان – بین سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱- ابتدا کشت کوکنار در افغانستان افزایش یافت. بر اساس آمار وزارت خارجۀ ایالات متحده، در سال ۱۹۹۸ حدود ۴۱ هزار هکتار زمین در افغانستان کوکنار کشت می‌شد اما در سال ۲۰۰۰ این رقم به ۶۴ هزار هکتار افزایش یافت.

در سال ۲۰۰۰ طالبان کشت کوکنار را منع کردند و بر اساس گزارش ملل متحد در ماه می سال ۲۰۰۱ کشت کوکنار در افغانستان نزدیک به صفر رسیده بود.

XS
SM
MD
LG