لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان: در نشست ترکیه به تاریخ ۱۶ اپریل اشتراک کرده نمی‌توانیم


طالبان گفته است که این گروه به تاریخ ۱۶ اپریل در کنفرانس استانبول اشتراک کرده نمی‌تواند.

با آنهم، سخنگوی این گروه به صدای امریکا گفت که در این رابطه بحث‌ها و مشوره‌ها جریان دارد و نتیجهٔ آنرا "در همان وقت" اعلام خواهند کرد.

تاریخ برگزاری نشست ترکیه در مورد افغانستان، هنوز به گونه رسمی اعلام نشده است، اما برخی از گزارش‌های حاکی است که ممکن به تاریخ ۱۶ اپریل برگزار شود.

امرالله صالح، معاون اول ریاست جمهوری افغانستان نیز دیروز از احتمال برگزاری این نشست در هفته‌ جاری خبر داد.

این در حالی است که حکومت افغانستان برای اشتراک در نشست ترکیه اظهار آمادگی کرده و طرح پیشنهادی خویش را نیز به نحوی اعلام کرده است.

محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان به تاریخ هفتم اپریل (۱۸ حمل) در نشستی تحت نام "چهار چوب برای نقشهٔ راه صلح" طرح حکومت افغانستان برای صلح را بیان کرد که انتخابات پیش از وقت، ایجاد حکومت صلح، تدویر لویه جرگه و حفظ قانون اساسی از موضوعات عمدهٔ‌ آن بود.

آقای غنی پیشنهاد کرد که پیش از تکمیل دورهٔ ریاست‌اش انتخابات برگزار شود، و حتی حاضر است در این انتخابات اشتراک نکند و قدرت را از این طریق به حکومت آینده تحویل دهد.

این درحالی است که گفتگوها پیرامون چگونگی کنفرانس ترکیه در داخل و بیرون از افغانستان جریان دارد.

آقای صالح گفته است که هیات امریکایی اجندای این نشست را با حکومت افغانستان شریک ساخته است.

در این حال، زلمی خلیلزاد، نمایندهٔ ویژهٔ ایالات متحده برای افغانستان در جریان سفر چهارروزه‌اش به افغانستان با مقام‌های حکومت، رهبران سیاسی، فعالان جامعه مدنی و جامعه دپلوماتیک در مورد آمادگی‌ها برای نشست ترکیه گفتگو کرده است.

مقامات ترکیه نیز گفته اند که برای میزبانی این نشست آمادگی دارند که به گفتهٔ‌ آنان متمم مذاکرات دوحه است.

XS
SM
MD
LG