لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان: زنان بدون محرم نمی‌توانند به سفرهای طولانی بروند


رویکرد طالبان نسبت به زنان در افغانستان روز تا روز سختگیرانه‌تر می‌شود
رویکرد طالبان نسبت به زنان در افغانستان روز تا روز سختگیرانه‌تر می‌شود

طالبان از رانندگان موتر‌های مسافربری خواسته است که زنان بدون "محرم"‌ رادر مسیر‌های طولانی انتقال ندهند.

وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان در این رهنمود که روز یکشنبه ۲۶ دسمبر (پنجم جدی) صادر شده از رانندگان موترهای مسافربری خواسته تا زنان بدون حجاب اسلامی را سوار موتر خود نکنند.

صادق عاکف مهاجر، سخنگوی این وزارت روز یک‌شنبه به خبرگزاری فرانس پرس گفت:"به زنانی که بیش از ۴۵ مایل (۷۲ کیلومتر) سفر می‌کنند، در صورتی که یکی از اعضای نزدیک خانواده آنان همراه شان نباشد، نباید اجازه سواری داده شود."

در رهنمود جدید که در شبکههای اجتماعی دست به دست شده است، همچنین از مردم خواسته شده که از پخش موسیقی در وسایط نقلیه خودداری کنند.

طالبان پس تسلط بر کابل از برگشت بسیاری زنان به وظایف شان جلوگیری کرده و به تاریخ ۱۷ سپتمبر مکاتب پسران را بازگشایی کرده اما به دختران از صنف ششم به بالا اجازه حضور در مکاتب را ندادند.

در همین حال این وزارت چندی پیش نیز مقررات جدید نشراتی را برای رسانه‌های تصویری افغانستان تعیین کرد.

بر اساس این مقررات جدید طالبان، مجریان زن باید حجاب اسلامی را رعایت کنند. همچنین نشر سریال‌ها و برنامه‌های تمثیلی که در آن ممثلین زن حضور داشته باشند، منع شده است، اما وضاحت داده نشده است که چرا باید زنان تمثیل نکنند.

مقررات جدید گروه طالبان با محکومیت فعالین حقوق روبرو شده است. دیدبان حقوق بشر نیز این دستورالعمل را به باد انتقاد گرفته است.

هدر بار، رییس بخش حقوق زنان در دیدبان حقوق بشر، به خبرگزاری فرانس پرس گفت:"این فرمان جدید اساساً... بیشتر در جهت زندانی کردن زنان است."

او افزود که این "فرصت‌هایی را که [زنان] بتوانند آزادانه حرکت کنند، به شهر دیگری سفر کنند، تجارت کنند، (یا) بتوانند در صورت مواجه شدن با خشونت از خانه فرار کنند، به روی آنان می‌بندد".

چهار و نیم ماه از مسلط شدن طالبان بر افغانستان می‌گذرد و تا کنون هیچ کشوری حکومت آن گروه را به رسمیت نشناخته است. جهان به ویژه غرب در کنار دیگر خواست‌ها تاکید کرده اند که طالبان به حقوق تمام افغان‌ها به شمول حقوق اقلیت‌ها و حق کار و آموزش زنان و دختران احترام بگذارند.

XS
SM
MD
LG