لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان قرارداد بررسی و کنترول مسافرین را در چهار میدان هوایی با یک شرکت امارات متحده عرب امضا کرد


مقام های طالبان شرکت "گاک" از امارات متحده عرب را موظف کرده اند تا بررسی و تلاشی مسافران و لوازم سفر آنان را در چهار میدان هوایی افغانستان به دوش بگیرد.

این اقدام در حالی صورت گرفته است که طالبان در صدد گسترش پرواز‌های بین المللی در آن کشور است. این قرارداد شامل بررسی و کنترول اموال مسافرین مطابق معیار های بین المللی می‌باشد.

در حال حاضر، میدان هوایی کابل به روی برخی از پروازهای داخلی و بین‌المللی باز است، اما هنوز هم نیاز به بازسازی قابل توجهی دارد تا زمینه خدمات کامل برای از سرگیری پروازهای بزرگ شرکت‌های بین‌المللی فراهم شود.

پس از روند تخلیه غیر نظامیان و مسلط شدن طالبان بر افغانستان، میدان هوایی کابل از فعالیت باز ماند. در حال حاضر، بهره برداری کامل میدان هوایی کابل برای احیای اقتصاد متلاشی شده افغانستان حیاتی پنداشته می‌شود.

شرکت "گاک" امارات متحده عرب که مستقر در شهر ابوظبی است، گفته که با این قرارداد میدان‌های هوایی ولایات کابل، کندهار، مزار شریف و هرات را تا سه سال آینده مدیریت خواهد کرد.

ابراهیم مورافی، مدیر منطقوی شرکت گاک، به خبرگزاری فرانس پرس گفت: " با امضای این قرار داد انتظار می‌رود اعتماد شرکت‌های هوایی خارجی برای از سرگیری پروازهای شان افزایش پیدا کند."

وزارت ترانسپورت و هوانوردی ملکی افغانستان نیز امضای این قرار داد را تایید کرده است.

پس از تسلط طالبان بر افغانستان و افزایش سلب آزادی افغان‌ها به ویژه وضع قوانین سختگیرانه از سوی طالبان بر زنان افغان، تا اکنون هیچ کشوری حکومت این گروه را به رسمیت نشناخته است.

شرکت "گاک" امارات متحده عرب که قبل از تسلط طالبان نیز در افغانستان فعالیت داشت، در ماه گذشته یک قرار داد جدا گانهٔ تنظیم مدیریت و خدمات زمینی را در میدان‌های هوایی کابل، کندهار و هرات با طالبان نیز امضا کرد.

قبل از امضای این قرارداد، نمایندگان قطر و ترکیه با مقامات وزارت هوانوردی طالبان طی چندین ماه اخیر روی تنظیم و مدیریت این میدان‌های هوایی مذاکرات کردند، ولی این گفتگوها به بن‌بست مواجه شد، زیرا نمایندگان طالبان اصرار ورزیدند که افراد آن‌ها مسوولیت امنیتی میدان‌های هوایی را بدوش خواهند گرفت.

در حال حاضر کنترول ترافیک میدان هوایی کابل از سوی یک تیم افغان‌ها اداره می شود که توسط افراد مسلکی اوزبیکستان و قطر آموزش دیده اند.

با خروج نیروهای امریکایی و ناتو از افغانستان و مسلط شدن طالبان بر این کشور در ماه اگست سال گذشته، روند پروازهای عادی از میدان‌های هوایی به خارج متوقف شد و با گذشت بیشتر از نه ماه، تا کنون این روند به حالت عادی برنگشته است.

XS
SM
MD
LG