لینک های دسترسی

Breaking News

مدیریت میدان‌های هوایی افغانستان به امارات متحده عرب سپرده شد


سر انجام پس از بحث‌های طولانی، طالبان مسوولیت مدیریت میدان هوایی کابل و دو میدان دیگر را به یک شرکت امارات متحدۀ عرب سپرده و قرارداد آن روز سه‌ شنبه ۲۴ می (سوم جوزا) در کابل امضا شد.

در مراسم امضای این قرار داد برخی از مقام‌های ارشد طالبان به شمول ملا عبدالغنی برادر، معاون حکومت آن گروه، حضور داشتند. ملا برادر گفت که حکومت طالبان خواهان روابط خوب با همۀ کشورهای جهان است.

طالبان می‌گویند که شرکت "گاک" امارات متحده عرب مسوولیت مدیریت میدان‌های هوایی کابل، هرات و قندهار را به عهده گرفته است.

گفته می‌شود که توافق بر سر مدیریت میدان های‌‌ هوایی بین‌المللی افغانستان در سفر اخیر ملا عبدالغنی برادر، معاون ریاست الوزرای طالبان، به دوبی به دست آمده است.

ملا برادر امضای قرارداد مدیریت این میدان‌های هوایی را مهم عنوان کرد و گفت که این توافقنامه به شرکت‌های هوایی بین‌المللی اجازه می‌دهد تا پروازهای شان را به گونۀ امن به افغانستان از سر گیرند.

او همچنین گفت که طالبان برای رشد اقتصادی افغانستان تلاش کرده و همچنین برای تامین امنیت شرکت‌های خارجی که در این کشور سرمایه‌گذاری می‌کنند، تلاش خواهند کرد.

امارات متحدۀ عرب در حالی مدیریت میدان‌های هوایی افغانستان را به عهده گرفت که پیش از این، بحث‌ها میان نمایندگان گروه طالبان و مقام‌های قطر و ترکیه در این مورد جریان داشت.

تیم‌های تخنیکی دو طرف چندین بار در کابل و دوحه دیدار داشتند و حتا پیش از این مقام‌های قطری از پیشرفت‌ها برای قرارداد مدیریت این میدان‌ها خبر داده بودند.

اما اخیراً مقام‌های طالبان و قطر گفتند که مذاکرات میان دو طرف در این مورد، پس از آن به بن‌بست مواجه شد،‌ زیرا نمایندگان طالبان اصرار ورزیدند که افراد آن‌ها مسولیت امنیتی میدان‌های هوای را بدوش خواهند گرفت.

امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجهٔ حکومت طالبان، ماه گذشته دو دیدار با شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر خارجه قطر، داشت تا دو جناح برای مدیریت میدان هوایی بین‌المللی کابل به توافق برسند.

با خروج نیروهای امریکایی و ناتو از افغانستان و مسلط شدن طالبان بر این کشور در ماه اگست سال گذشته، روند پروازهای عادی از میدان‌های هوایی به خارج متوقف شد و با گذشت بیشتر از نه ماه، تا کنون این روند به حالت عادی برنگشته است.

در حالیکه میدان هوایی کابل به روی برخی از پروازهای داخلی و بین‌المللی باز است، اما هنوز هم نیاز به بازسازی قابل توجهی دارد تا زمینه خدمات کامل برای از سرگیری پروازهای بزرگ شرکت‌های بین‌المللی فراهم شود.

امارات متحدۀ عرب پیش از سقوط حکومت پیشین افغانستان در زمینۀ مدیریت میدان‌های هوایی افغانستان همکاری داشت، اما پس از مسلط شدن طالبان بر آن کشور و در جریان خروج قوای خارجی و تخلیۀ نظامی از این کشور، قطر نقش فعال‌تری را ایفا کرد.

هرچند مدیریت میدان هوایی کابل مزایای اندک اقتصادی دارد، اما به هر کشوری که آن را مدیریت کند فرصت جمع‌آوری اطلاعات در مورد افرادی را فراهم می‌کند که به افغانستان تردد می‌کنند.

XS
SM
MD
LG