لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان تحصیل دختران را در پوهنتون‌های دولتی و خصوصی به تعلیق در آوردند


حکومت طالبان در یک اقدام تازه به تمام پوهنتون‌های دولتی و خصوصی در افغانستان دستور داده است که تحصیل زنان و دختران را متوقف کنند.

در مکتوبی که از آدرس وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان عنوانی پوهنتون‌های "امارتی و خصوصی" صادر شده، آمده است که بر اساس "فیصلۀ کابینه...تحصیل اناث تا امری ثانی معطل" شده است.

پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان، این گروه مانع بازگشایی مکاتب متوسطه و لیسه به روی دختران افغان شد، اما دانشجویان دختر تا حال اجازه داشتند که برای ادامۀ دروس شان به پوهنتون بروند.

وزارت تحصیلات عالی افغانستان صحت و اصالت این مکتوب را به صدای امریکا تایید کرد.
ممنوعیت بر حق تحصیل دختران از سوی طالبان در حالی وضع می‌شود که کمتر از سه ماه پیش، هزاران زن و دختر افغان در امتحان کانکور تحصیلات عالی شرکت کردند و چند روز پیشتر امتحانات نهایی صنف دوازدهم از هزاران دختر افغان اخذ شد.

در آغاز دروس پوهنتون ها در زیر سایۀ حکومت طالبان به پوهنتون‌ها دستور داده شده بود تا هنگام تدریس میان دانشجویان پسر و دختر پرده کشیده شود.

طالبان همچنان به پوهنتون‌ها دستور داده بودند تا دانشجویان دختر و پسر را در روزهای متفاوت هفته تدریس کنند.

افزون بر وضع محدودیت بر آموزش دختران و زنان، حکومت طالبان محدودیت‌های دیگری را در عرصه‌های زندگی اجتماعی بر زنان وضع کرده و در چند هفتۀ اخیر زنان و دختران را از رفتن به پارک‌های تفریحی، تمرین در کلب‌های ورزشی و رفتن به حمام‌های عمومی منع کردند.

جامعۀ جهانی همواره بر عملکرد طالبان انتقاد کرده و این گروه را به احترام به حقوق به شمول حقوق اقلیت‌ها، زنان و دختران و تشکیل حکومت فراگیر متشکل از تمام گروه‌ها و اقوام افغانستان ترغیب کرده است.

XS
SM
MD
LG