لینک های دسترسی

Breaking News

حجاب اجباری؛ طالبان مانع ورود دانشجویان دختر به پوهنتون بدخشان شدند


عکس: آرشیف
عکس: آرشیف

پس از آن که افراد طالبان مانع ورود شماری از دانشجویان دختر به پوهنتون بدخشان شدند، ده‌ها دختر در مقابل دروازۀ این پوهنتون دست به اعتراض زدند.

یکی از استادان پوهنتون بدخشان که از ذکر نامش در گزارش خودداری کرد، به صدای امریکا گفت که این تظاهرات صبح روز یکشنبه ۳۰ اکتوبر (هشتم عقرب) پس از آن آغاز شد که طالبان به بهانهٔ "نداشتن برقع" مانع ورود آنان به داخل این پوهنتون شدند.

او افزود که ماموران امر به معروف و نهی از منکر طالبان پیش از این از دانشجویان دختر خواسته بودند که باید حجاب را مراعات کرده و پس از این، با پوشیدن "برقع عربی" به پوهنتون حاضر شوند.

این دانشجویان معترض با نشر ویدیوهای گفته اند که بسیاری از این دانشجویان دختر "لباس سیاه دراز" پوشیده و در این ویدیوها دیده می‌شود که چهره‌های بسیاری آنان با ماسک و حجاب پوشانیده است.

یکی از این معترضان دختر گفت: "به دلیل این که شاگردان برقع نپوشیده‌اند، امر به معروف اینها (دختران) را ایستاد کرده و نمی‌مانند که از دروازۀ دانشگاه داخل بروند."

این معترضان از ادامۀ محدودیت‌های طالبان بر زنان، به ویژه دختران دانشجو، انتقاد کرده و همچنان شعار "آزادی" سر دادند. گفته می‌شود که نیروهای طالبان در شهر فیض‌آباد، مرکز ولایت بدخشان، از گسترش این تظاهرات دانشجویان دختر جلوگیری کرده اند.

طالبان در یک سال پسین، محدودیت‌های فراوانی را بر زنان وضع کرده‌اند که در این میان سلب حق آموزش دختران از صنف ششم به بالا، سلب حق سفر بدون محرم شرعی و نیز محروم ساختن زنان از کار در ادارات دولتی، به استثنای برخی دفاتر معدود، با واکنش گستردۀ بین‌المللی روبرو شده است.

این در حالی است که اخیراً شماری از زنان در کابل دست به تظاهرات زده و گفتند که "تحصیل خط سرخ دختران افغانستان" است. معترضان مدعی شدند که طالبان چندین نفر از دانشجویان دختر را پس از اشتراک در تظاهرات اخیر که در واکنش به حملۀ مرگبار به مرکز آموزشی کاج در غرب کابل صورت گرفته بود، از لیلیۀ پوهنتون کابل اخراج کرده اند.

وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان اخراج شماری از دانشجویان از لیلیۀ پوهنتون کابل را تایید کرده و پیش از این، سخنگوی این وزارت به صدای امریکا گفته بود که این دانشجویان به دلیل "زیر پا کردن لوایح و مقرررات" از لیلۀ این پوهنتون اخراج شده اند.

اخیراً رینا امیری، نمایندۀ وزارت خارجۀ ایالات متحده در امور زنان و حقوق بشر، با اشاره به وضع محدودیت از سوی طالبان بر حق آموزش و کار زنان و دختران در افغانستان گفت که طالبان به طور فزایندۀ در حال ایجاد اختلال در تحصیلات عالی دختران و زنان در این کشور اند.

XS
SM
MD
LG