لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان دفتر مذاکرات صلح می خواهند


طالبان درخواست آتش بس فوری را رد کردند
طالبان درخواست آتش بس فوری را رد کردند

در بیانیه ای که نمایندگان طالبان در کنفرانس قطر قرائت کردند آمده است که "محلی برای گفتگو و مکانی برای ارتباط که به شکل دفتر باشد، یک ضرورت است، اکنون محلی برای گفتگو که یک ضرورت و آدرس آشکار امارت اسلامی باشد، وجود ندارد".

آژانس خبری اسوشیتد پرس گزارش داده است که طالبان با این پیام تمایل نشان داده اند تا در مورد طیفی از مسایل از خود ملایمت نشان دهند، انکشافی که ظاهراً می تواند به مذاکرات صلح با دولت افغانستان منتهی شود.

طالبان همچنان گفته اند که آن گروه به خاطر "خوشی ملت" می خواهد در تمام بخش ها با همه کشور ها به شمول همسایگان افغانستان همکاری کرده و از تلاش هر جناحی برای آوردن صلح در افغانستان استقبال می کند.

با اینحال طالبان گفته اند که باید "اشغال" افغانستان پایان یابد تا راه برای مذاکرات صلح هموار شود، بیانیۀ آن گروه حاکی است که ادامۀ حضور نیرو های خارجی در افغانستان به مثابۀ ادامۀ جنگ است.

طالبان پس از نشست غیر رسمی دو روزه با نمایندگان حکومت افغانستان در قطر گفته اند که باید برای مذاکرات صلح افراد مصلح که به صلح باورمند باشند برگزیده شود، نه اینکه روند صلح به حیث یک پروژه به پیش برده شود.

فهرست سیاه

طالبان همچنان به حذف نام افراد شان از فهرست سیاه تاکید کرده و گفته اندکه در صورت آغاز مذاکرات موجودیت نام افراد آن گروه در فهرست سیاه مانع سیر و سفر و شرکت آنان در نشست ها می شود.

بیانیۀ طالبان پس از مذاکرات غیررسمی دو روزه میان نمایندگان طالبان و حکومت افغانستان در قطر صادر شده است که به گفتۀ مقام های دو طرف مذاکرات صلح در اجندای آن قرار نداشت.

در بیانیۀ طالبان همچنان آمده است که آن گروه به هیچ کسی آسیب نرسانده و نیز به هیچ کسی اجازه نمی دهد که از قلمرو افغانستان بر ضد دیگران استفاده کنند.

قانون اساسی

حکومت افغانستان همواره از طالبان خواسته است تا سلاح خود را به زمین گذاشته از جنگ دست بکشند؛ ارتباط خود را با گروه های دهشت افگن به شمول القاعده بگسلانند و از قانون اساسی افغانستان متابعت کنند.

اما طالبان در بیانیۀ اخیر خود قانون اساسی کنونی افغانستان را مردود دانسته و آن را نسخۀ غربی خوانده است که به گفتۀ آن گروه با مواد آن مبهم بوده و بر مردم افغانستان تحمیل شده است.

طالبان گفته اندکه باید پیش نویس قانون اساسی جدید افغانستان در فضای آزاد از سوی آگاهان افغان تهیه شود و سپس به برای تایید ملت پیشکش شود.

آتش بس

در همین حال خبرگزاری رویترز از قول یک نمایندۀ شرکت کننده در این مذاکرات گزارش داده است که در دومین روز نشست نمایندگان، موضوع آتش بس میان حکومت و طالبان بحث شد.

یک نمایندۀ طالبان به خبرگزاری رویترز گفته است که شیر محمد عباس ستانکزی ریاست هیأت هشت نفری طالبان را به عهده دارد. او افزوده است که با شروع مذاکرات طالبان خواسته های خود را به گونۀ تحریری به هیأت حکومت افغانستان داده است.

این مقام طالبان که نخواسته است نامش فاش شود به خبرگزاری رویترز گفته است که در نشست دو روزۀ قطر هیچ توافقی صورت نگرفت و قرار است چنین نشست دیگری ماه آینده در امارات متحدۀ عربی برگزار شود.

منابع متعدد تایید کرده اندکه در نشست دو روزۀ قطر نمایندگان چندین کشور دیگر به شمول ایالات متحده، چین و پاکستان شرکت داشتند. پاکستان از این نشست تمجید کرده است اما در مورد اشتراک نمایندۀ آن کشور در آن ابراز نظری نکرده است.

حکومت افغانستان تا کنون در مورد این نشست ابراز نظر رسمی نکرده است، با اینحال یک عضو شورای عالی صلح افغانستان دیدار نمایندگان حکومت افغانستان را با طالبان در قطر تایید کرد.

ملاقات غیررسمی میان حکومت افغانستان و طالبان به میزبانی وزیر خارجۀ قطر در حالی بدون نتیجه پایان می یابد که جنگ در افغانستان شدت گرفته است و دامنۀ جنگ تا ولایت های نسبتاً آرام شمال افغانستان گسترش یافته است.

  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG