لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان نام شهر چاریکار را به 'امام ابو حنیفه' عوض می‌کنند


رسانه‌های محلی در افغانستان گزارش داده اند که حکومت طالبان می‌خواهد شهر چاریکار، مرکز ولایت پروان، را به "امام ابو حنیفه" تغییر نام دهد.

بر اساس گزارش‌ها، عبیدالله امین زاده، والی طالبان برای ولایت پروان، در مورد تغییر نام شهر چاریکار روز گذشته ۱۴ دسمبر (۲۳ قوس) یک نشست مشورتی را نیز در این ولایت راه اندازی کرده بود.

ویدیویی از امین زاده در صفحات اجتماعی نشر شده که در آن گفته است: "در بارهٔ تغییر نام شهر مردم به این اتفاق رسیدند که باید نام تغییر کند، چون که چاریکار نه کدام نام فرهنگی است و نه علمی و نه تاریخی."

او در این ویدیو که به نظر می‌رسد با رادیو تلویزیون ملی صحبت می‌کند، افزوده است که "تغییر نام شهر چاریکار به نام شهر اما ابو حنیفه از لحاظ علم و فرهنگ و تاریخ یک تصمیم بسیار بجا است".

تا اکنون وزارت اطلاعات و فرهنگ حکومت طالبان در این خصوص اظهار نظر نکرده است.

محمد کبیر حقمل، نویسنده و تحلیلگر، در صفحهٔ تویتراش نگاشته است: "چاریکار یکی از شهرهای زیبای افغانستان بوده که جایگاه مهم در فرهنگ-ادبیات ما دارد و دارای تاریخ دیرینه با افتخار می‌باشد."

نعمان بن ثابت، معروف به امام ابو حنیفه و امام اعظم در جهان اسلام و فقه یک نام شناخته شده بوده و در افغانستان و جهان میلیون‌ها نفر پیرو مذهب او اند. طالبان نیز از پیروان مذهب امام ابو حنیفه اند و تعاملات روزمرهٔ خود را بر اساس آموزه های فقه حنفی به پیش می‌برند.

طالبان پس از تسلط دوباره بر افغانستان در ماه اگست سال گذشته، نام‌های برخی از ادارات تعلیمی را نیز تغییر داده اند.

XS
SM
MD
LG