لینک های دسترسی

Breaking News

از تحریم امریکا نمی‌هراسیم، معاملۀ خرید اسلحۀ روسی را لغو نمی‌کنیم - ترکیه


وزارت خارجۀ ترکیه گفته است که انقره خرید سیستم دفاع راکتی اس-۴۰۰ روسی را لغو نخواهد کرد و پس از ارزیابی تحریم‌های ایالات متحده، اقدامات متقابل را انجام خواهد داد.

ایالات متحده روز دوشنبه تحریم هایی را بر اداره صنایع دفاعی ترکیه، اسماعیل دمیر رییس و سه کارمند این اداره به خاطر خریداری سیستم دفاع راکتی اس ۴۰۰ روسی اعمال کرد.

مولود چاووش ‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه روز پنج شنبه ۱۷ دسمبر (۲۷ قوس) گفت که پاسخ ترکیه پس از بررسی بخش دفاعی، وزارت خارجه و عدلیه، در مورد تاثیر تحریم‌ها شکل می‌گیرد.

آقای چاووش اوغلو در مصاحبه با تلویزیون ۲۴ ترکیه گفت: "اقدامات همسانی را اتخاذ خواهیم کرد. مهم نیست که تحریم اگر سختگیرانه باشد یا نرم، خود تحریم‌ها نادرست استند."

پس از وضع تحریم‌های ایالات متحده بر ترکیه، رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه روز چهارشنبه ۱۶ دسمبر گفت که این تحریم ها "حملۀ خصمانه" علیه صنایع دفاعی ترکیه است و قطعاً شکست خواهد خورد.

ترکیه استدلال می‌کند که پس از اینکه نتوانست با شرایط قابل قبول، سیستم دفاع راکتی را از متحدین ناتو خریداری کند، مجبور شد سیستم دفاع راکتی اس-۴۰۰ را از روسیه خریداری کند.

وزیر خارجۀ ترکیه گفت: "با نگاهی به محتوای تحریم‌ها، اینها تدابیری نیستند که بتوانند ما را متزلزل کنند یا تاثیر زیادی بر ما بگذارند. اگر قرار بود یک قدم به عقب برگردیم، تاکنون این اتفاق می افتاد."

ترکیه در سال ۲۰۱۷ قرارداد خریداری سیستم دفاعی اس-۴۰۰ را با روسیه امضا کرد و نخستین محمولۀ بطریه‌های این میزاییل در ماه جولای سال گذشته به ترکیه رسید که ارزش آن ۲.۵ میلیارد دالر است.

ترکیه به تاریخ ۱۶ اکتوبر (۲۵ میزان) سیستم دفاع راکتی اس-۴۰۰ روسی را در ولایت سینوپ آزمایش کرد که با واکنش های شدید ایالات متحده همراه بود.

ایالات متحده می گوید که سیستم اس-۴۰۰ تهدیدی برای طیاره‌های جنگنده اف -۳۵ و سیستم های دفاعی گسترده‌تر ناتو است؛ ادعایی که ترکیه همواره رد کرده است.

روابط انقره و واشنگتن به دنبال خریداری سیستم دفاع راکتی اس-۴۰۰ روسی از سوی ترکیه، اختلافات سیاسی دو طرف در معضل سوریه و بازداشت کارمندان قنسولگری و شهروندان ایالات متحده در ترکیه تیره شده است.

در پاسخ به پرسشی در مورد اینکه آیا روابط ترکیه با ایالات متحده در حکومت به رهبری جو بایدن عادی شده می‌تواند، آقای چاووش اوغلو گفت که واشنگتن باید به نگرانی انقره در خصوص حمایت امریکا از جنگجویان کرد در سوریه و درخواست انقره برای استرداد فتح الله گولن که به سازماندهی کودتای سال ۲۰۱۶ در ترکیه متهم است، رسیدگی کند.

این در حالی است که رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه هفتۀ گذشته گفته بود که در مورد تنش‌های موجود در روابط انقره و واشنگتن، با جو بایدن، رییس جمهور منتخب ایالات متحده پس از آغاز کار وی در قصر سفید صحبت خواهد کرد.

در همین حال رهبران اتحادیه اروپا نیز طی نشستی هفتۀ گذشته تصمیم گرفتند تا در جواب به اقدامات" یک جانبه و تحریک آمیز " انقره در آب‌های شرق مدیترانه که به نظر می‌رسد سرشار از منابع انرژی است، فهرست از اهداف در ترکیه را برای تحریم تهیه کنند.

تحریم های اروپایی و امریکا ممکن در کوتاه مدت بارز نباشد، اما این تحریم‌ها می‌تواند در دراز مدت تاثیری عمیقی بر اقتصاد آسیب پذیر ترکیه داشته و سبب کاهش بیشتر ارزش لیرۀ ترکی شود.

XS
SM
MD
LG