لینک های دسترسی

Breaking News

تدابیر امنیتی و صفایی شهر مزار شریف؛ آیا جشن نوروز در بلخ تجلیل خواهد شد؟


همزمان با فرا رسیدن سال‌نو خورشیدی، مقام‌های محلی طالبان در ولایت بلخ می‌گویند که تدابیر شدید امنیتی را در این ولایت اتخاذ کرده و نیز صفایی شهر مزار شریف به پیشواز از نوروز جریان دارد.

آصف وزیری، سخنگوی فرماندهی پولیس ولایت بلخ روز پنجشنبه ۱۷ مارچ (۲۶ حوت) به صدای امریکا گفت که افراد طالبان از چند روز به این‌سو، تدابیر شدید امنیتی را برای تامین امنیت روزهای نوروز روی دست گرفته اند.

آقای وزیری افزود که با نزدیک‌شدن سال‌نو خورشیدی، افراد این گروه کمربندهای امنیتی را در اطراف شهر مزار شریف تقویت کرده و تمامی موترهایی را که وارد این شهر می‌شود به گونۀ جدی بررسی می‌کنند.

آقای وزیری همچنین به شهروندان بلخ و کسانی که برای تجلیل از نوروز به این ولایت سفر می‌کنند، اطمینان داد که از "ناحیه مشکلات امنیتی تشویش نداشته باشند".

همزمان با افزایش تدابیر امنیتی از سوی طالبان در این ولایت، شاروالی شهر مزار شریف نیز از چند روز به این‌سو، رنگ‌آمیزی، پاکاری و ترمیم جاده‌ها و گلدان‌های شهر و اطراف مسجد روضۀ علی را آغاز کرده است.

مقام‌های شاروالی طالبان در بلخ می‌گویند که تمام آمادگی‌ها را برای پذیرایی و "مهمان‌نوازی" کسانی که از دیگر ولایات به شهر مزار شریف سفر می‌کنند، گرفته اند.

جشن سال‌نو شامل عنعنات تهیه دسترخوان هفت سین، هفت میوه ،خانه تکانی، تهیه لباس جدید، پخت سمنک، تهیه شیرینی برای نامزدها و راه اندازی میله‌ها است که به مردم این کشور از قدیم به ارث مانده است.

با آنکه طالبان از آمادگی‌های امنیتی و صفایی شهر مزار شریف برای پیشواز از سال‌نو خورشیدی خبر داده اند، گفته می‌شود که برافراشتن جهنده که همه‌ساله با حضور هزاران نفر در روضه علی، خلیفه چهارم اسلام صورت می‌گرفت، امسال در این شهر برگزار نخواهد شد.

منابع محلی طالبان در بلخ تجلیل از جشن نوروز را "حرام" عنوان کرده و گفته اند که در روز نخست نوروز، هیچ برنامۀ رسمی از سوی مقام‌های طالبان در این ولایت برگزار نخواهد شد.

XS
SM
MD
LG