لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان: بشر نورزی با یک زندانی امریکایی تبادله شد


بشر نورزی (وسط) در گذشته یکی از حامیان عمدۀ مالی طالبان بود، اما در بیش از ۱۷ سال اخیر به جرم قاچاق مخدرات در زندان در امریکا به سر می‌برد
بشر نورزی (وسط) در گذشته یکی از حامیان عمدۀ مالی طالبان بود، اما در بیش از ۱۷ سال اخیر به جرم قاچاق مخدرات در زندان در امریکا به سر می‌برد

وزارت خارجۀ حکومت طالبان از رهایی یک شهروند امریکا خبر داده و گفته است که در بدل او بشر نورزی، قاچاقبر مواد مخدر و از چهره‌های نزدیک به این گروه از زندان امریکا آزاد شده است.

امیر خان متقی، سرپرست این وزارت روز دوشنبه ۱۹ (۲۸ سنبله) گفت که بشر نورزی پس از تلاش‌های زیاد آنان رها شده و صبح امروز به مقام‌های طالبان در میدان هوایی کابل تسلیم داده شد.

او افزود که آنان نیز در بدل رهایی بشر نورزی، یک شهروند امریکایی به نام مارک فریریکس را که از مدتی به این‌سو در بند این گروه قرار داشت، آزاد کرده اند.

بشر نورزی در سال ۲۰۰۵ میلادی به اتهام قاچاق هیرویین به ایالات متحده و سایر کشورها که ارزش آن به بیش از ۵۰ میلیون دالر می‌رسید، در نیویارک بازداشت شد. برعلاوه او به حمایت از گروه طالبان نیز متهم شده بود.

امیر خان متقی افزود: "حاجی بشر هفده‌ونیم سال را در زندان ایالات متحدۀ امریکا سپری کرد و بر اثر سعی و تلاش امارت اسلامی حالا به وطن خود برگشته است... حاجی صاحب از زمان تاسیس امارت اسلامی با امارت یک دوستی محکم و خاص داشت."

سرپرست وزارت خارجۀ حکومت طالبان، تبادلۀ زندانیان را یک گام مهم در روابط میان این گروه و امریکا عنوان کرد و افزود که امیدوار است این کار، سبب نزدیکی روابط میان دو طرف شود.

آقای متقی برای حل مسایل موجود با ایالات متحده امریکا بر تداوم مذاکرات تاکید کرد. به گفتۀ او، رهایی حاجی بشر نورزی این پیام را می‌دهد که مسایل با "زور و جبر" نه، بلکه از طریق گفتگو به سادگی حل می‌شود.

برخی مقام‌های طالبان ادعا کرده اند که بشر نورزی در زندان گوانتانامو زندانی بوده است، اما مقام‌های امریکایی گفته اند که نورزی در یکی از زندان های ایالات متحده در داخل قلمرو این کشور محبوس بود.

خبرگزاری رویترز، بدون ذکر نام از قول یک مقام ارشد حکومت امریکا گزارش داده است که بشر نورزی در بدل رهایی مارک فریریکس از زندان رها شده است.

در همین حال، خبرگزاری ای بی سی ایالات متحده نیز از قول اعضای خانوادۀ آقای فریریکس رهایی وی را از قید طالبان تایید کرده است.

مارک فریریکس به تاریخ ۳۱ جنوری ۲۰۲۰ از افغانستان ربوده شد و گمان می‌رود که این شهروند امریکایی در این مدت نزد شبکۀ حقانی اسیر بوده است.

پیش از این، جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحدۀ امریکا، با نشر بیانیه‌ای گفته بود پیش از آنکه طالبان انتظار داشته باشند که در مورد آرمان آن گروه برای یافتن مشروعیت و رسمیت غور شود، باید مارک فریریکس، نظامی بازنشستۀ امریکایی را از بند رها کنند.

آقای بایدن به تاریخ ۳۰ جنوری (دهم دلو) در این بیانیه گفت که مارک یک دهه را صرف کمک به افغانستان کرد. در بیانیه از قول رییس جمهور بایدن آمده است: "او [مارک] هیچ کار غلطی نکرده است. با آنهم، طالبان دو سال است که او را در بند نگهداشته اند."

در جریان دو سال گذشته، یک بار ویدیوی از مارک فریریکس به نشر رسید که این شهروند امریکا در آن، خواستار رهایی‌اش شده بود.

XS
SM
MD
LG