لینک های دسترسی

Breaking News

وزارت دفاع: اردو در شش ماه گذشته ۴۷۷۶ ماین را خنثا کرده است


وزارت دفاع افغانستان از خنثاکردن هزاران حلقه ماین در شش ماه گذشته خبر داده است که به گفتۀ این وزارت مخالفین مسلح آنها را جاسازی کرده بودند.

شاه محمود میاخیل، معاون اول این وزارت روز پنجشنبه ۱۷ سپتمبر (۲۷ سنبله) در تویترش نوشته است که این ماین‌ها از انواع گوناگون بوده است.

در تازه ترین مورد، وزارت دفاع افغانستان گفته است که تیم انجنیری اردو و قوای سرحدی ۳۱ حلقه ماین را در ولایت‌های زابل و هلمند خنثا کرده اند.

به گفتۀ این وزارت از این جمله ۱۲ ماین در زابل و ۱۹ ماین در هلمند در شاهراه‌ها و سایر مسیرهای رفت و آمد جاسازی شده بودند.

وزارت دفاع افغانستان در اعلامیه‌ای گفته است که گروه‌های دهشت‌افگن این ماین‌ها را به منظور هدف ‌قراردادن غیرنظامیان تعبیه کرده بودند.

ماین‌پاکان اردوی ملی افغانستان پیشاپیش کاروان نظامی مسیر را جستجو می‌کند
ماین‌پاکان اردوی ملی افغانستان پیشاپیش کاروان نظامی مسیر را جستجو می‌کند

بر اساس گزارش هیات معاونت ملل متحد در افغانستان (یوناما) در شش ماه نخست ۲۰۲۰ میلادی، مواد منفجره غیر انتحاری در این کشور بیشترین تلفات را به غیرنظامیان وارد کرده است.

بر اساس آمار یوناما مواد منفجره تعبیه‌شده در این مدت ۲۱۷ غیرنظامی را در سراسر افغانستان کشته و ۴۷۱ تن را زخمی کرده است.

ملل متحد گفته است که تلفات غیرنظامیان در نتیجۀ مواد منفجره غیرانتحاری در مقایسه با نیمۀ سال گذشتۀ میلادی ۵۰ درصد افزایش یافته است. ملل متحد ۴۷ درصد ماین‌گذاری‌ها را به افراد وابسته به طالبان نسبت داده است.

کمیسیون حقوق بشر افغانستان پیش از این خطاب به طالبان گفته است که از ماین‌گذاری در مناطق مسکونی خودداری کنند؛ چون به گفتۀ این کمیسیون افراد را بدون تفکیک قربانی می‌کند.

XS
SM
MD
LG