لینک های دسترسی

Breaking News

انستیتیوت ملی موسیقی افغانستان کمپاینی را برای رهایی موسی شاهین راه‌اندازی کرده است


موسی شاهین
موسی شاهین

همزمان با نشر گزارش‌ها در مورد وضعیت خراب صحی موسی شاهین، آوازخوان محلی ولایت پنجشیر در زندان طالبان، انستیتیوت ملی موسیقی افغانستان کمپاینی را برای رهایی آقای شاهین به راه انداخته است.

عبدالوهاب عاصم، برادر موسی شاهین روز یکشنبه نهم اپریل (۲۰ حمل) به صدای امریکا گفت که افراد طالبان دو نیم ماه پیش شاهین را از خانه‌اش در مربوطات حوزۀ ۱۷ امنیتی شهر کابل با خود بردند و تا کنون این آوازخوان در بند آن گروه به سر می‌برد.

آقای عاصم افزود که طالبان برادرش را نخست به زندان این گروه در پنجشیر و پس از آن برای آنچه تحقیقات بیشتر در مورد پرونده‌اش خواندند، به ریاست ۴۰ ادارۀ استخبارات این گروه در کابل منتقل کرده اند.

او افزود که وضعیت صحی موسی شاهین خوب نیست و در حال حاضر به خدمات صحی در زندان دسترسی ندارد. عاصم گفت: "در ۴۵ روز اخیر از شاهین هیچ معلومات نداشتیم و بعداً تماسی آمد که شما می‌توانید با آقای شاهین دیداری کنید، فامیل ما رفتند و به مدت حدود سه دقیقه شاهین را موفق شدند که بیبنید."

به گفتۀ وی، موسی شاهین در زندان‌های طالبان مورد "شکنجۀ روحی و فزیکی" قرار گرفته و با نارسایی کلیه مواجه شده و همچنان "سر و صورتش" ورم کرده است.

برادر این آوازخوان محلی پنجشیر اضافه کرد: "اتهام شان مشخص نیست که به چه جرمی بازداشت شده، شاهین نه در گذشته و نه در حال، با هیچ حزب و جریانی تعلق نداشت و فقط در گذشته به سرود شعر حماسی و میهنی رو آورده و گاهی می‌خواند."

در این حال، احمد سرمست، رییس انستیتیوت ملی موسیقی افغانستان کمپاینی را برای رهایی این آوازخوان در رسانه‌های اجتماعی به راه انداخته و از جامعه جهانی و نهادهای حقوق بشری و موسیقی خواسته است که برای رهایی موسی شاهین صدای شان را بلند کنند.

آقای سرمست که در حال حاضر در خارج از افغانستان فعالیت می‌کند در صفحۀ فیسبوک خود نگاشته است: "من از جامعه جهانی، نهادهای دادخواه حقوق بشر و موسیقی، انجمن و شبکه‌های هنرمندان و اهل موسیقی افغانستان در گوشه گوشه جهان و هنرمندان کشور می‌طلبم تا صدا شان را برای رهایی بی‌قید و شرط آوازخوان کشور موسی شاهین که توسط گروه طالبان گرفتار و در وضیعت بد صحی قرار دارد، بلند نمایند."

آقای سرمست افزوده است که موسی شاهین در زندان طالبان به خدمات صحی دسترسی نداشته و حتا "شدیداً توسط افراد این گروه مورد شکنجه قرار گرفته است".

ادامۀ بازداشت فعالان مدنی و به ویژه این آوازخوان محلی توسط طالبان واکنش‌های را در رسانه‌های اجتماعی به دنبال داشته و شماری از کاربران و آوازخوانان افغان از این کمپاین حمایت کرده اند.

فرزاد فرنود، یکی از کاربران رسانه‌های اجتماعی در صفحۀ فیسبوک خود نگاشته است: "موسی شاهین هنوز در زندان طالبان به سر می‌برد. او را بی‌حد لت و کوب کرده اند، امید که هرچه زودتر از بند رها شود. او یکی از قرصک‌ خوان‌های معروف موسیقی محلی ما است دوستانی که او را از نزدیک می‌شناسند، قطعاً با من موافق هستند که شاهین چه ‌قدر انسان مودب و دوست‌داشتنی است."

آقای فرنود از همه خواسته است که در این کمپاین بپیوندند و برای رهایی موسی شاهین تلاش کنند.

طالبان تا کنون در این مورد ابراز نظر نکرده اند. این در حالی است که در ماه‌های اخیر شماری از فعالان مدنی، استادان پوهنتون، خبرنگاران و برخی از زنان معترض توسط طالبان بازداشت شده و تا کنون در بند این گروه به سر می‌برند.

هرچند نهادهای بین‌المللی حقوق بشری به شمول گزارشگر ویژه شورای امنیت سازمان ملل متحد خواستار رهایی آنان شده اند، اما طالبان تا کنون هیچ اقدامی برای آزادی این فعالان مدنی نکرده اند.

XS
SM
MD
LG