لینک های دسترسی

Breaking News

انجمن ژورنالیستان افغان-کانادا حمله بر خبرنگاران در بلخ را محکوم کرد


انجمن ژورنالیستان افغان – کانادا روز شنبه ۱۱ مارچ (۲۰ حوت) ضمن محکوم کردن حمله بر خبرنگاران در شهر مزار شریف، مرکز ولایت بلخ، گفته است که در این حمله دست‌کم سه خبرنگار کشته شده و ۱۰ خبرنگار دیگر زخمی شده اند.

این انجمن با نشر اعلامیه‌ای در صفحهٔ فیسبوک‌ خود گفته است که "بر اساس گزارش‌هایی که رسانه های محلی و خبرنگاران در بلخ منتشر کرده اند٬ در انفجار مرکز فرهنگی تبیان حداقل سه تن از خبرنگاران کشته و ۱۰ تن دیگر زخم برداشته اند."

تا حالا هیچ فرد و یا گروهی مسوولیت حمله بر مرکزی فرهنگی تبیان را بر عهده نگرفته است. اما انجمن ژورنالستان افغان-کانادا، در این اعلامیه گفته است که '' این مساله واضح است که طالبان و سایر گروه های تروریستی در جریان دو دههٔ اخیر حملات مرگباری بر خبرنگاران و رسانه‌ها در افغانستان داشته اند."

ساعاتی قبل از این، مقام‌های امنیتی طالبان گفتند در نتیجۀ یک انفجار در شهر مزار شریف، مرکز ولایت بلخ، یک نفر کشته و کم از کم هشت نفر دیگر به شمول خبرنگاران زخمی شده اند.

محمد آصف وزیری، سخنگوی قوماندانی امنیۀ طالبان برای این ولایت، به صدای امریکا گفت که این انفجار حوالی ساعت ۱۱:۳۰ دقیقه روز شنبه ۱۱ مارچ (۲۰ حوت) در "مرکز فرهنگی تبیان" به وقوع پیوست.

وزیری افزود که در این انفجار تا اکنون یک محافظ این مرکز کشته و پنج خبرنگار محلی این ولایت زخمی شده اند. به گفتۀ او،این انفجار ناشی از ماین جاسازی شده در داخل این مرکز فرهنگی بوده که با تجمع خبرنگاران انفجار کرده است.

در این حال، عبدالنافع تکور، سخنگوی وزارت داخلۀ حکومت طالبان، زخمی‌شدن هفت نفر را در این رویداد تایید کرده و گفته است که در میان مجروحین پنج خبرنگار و سه کودک شامل اند.

اما برخی از شاهدان گفته اند که شمار تلفات این رویداد، بیشتر از آنچه است که طالبان گزارش داده اند. به گفتۀ آنان، این انفجار زمانی به وقوع پیوست که قرار بود گروهی از خبرنگاران از "روز ملی خبرنگاران" در این ولایت تجلیل کنند.

دو روز پیش نیز یک انفجار در داخل ساختمان مقام ولایت بلخ به وقوع پیوست که در اثر آن، سه نفر به شمول داوود مزمل، والی طالبان برای این ولایت، کشته شدند.

آصف وزیری، سخنگوی قوماندانی امنیۀ طالبان برای بلخ، به صدای امریکا گفته بود که این انفجار به تاریخ نهم مارچ (۱۸ حوت) در منزل دوم ساختمان مقام این ولایت به وقوع پیوست.

بر اساس گزارش‌ها مسوولیت انفجار در دفتر والی طالبان برای بلخ را شاخۀ خراسان گروه داعش به عهده است.

شاخهٔ خراسان داعش در بیش از یک‌سال گذشته، مسوولیت مرگبارترین حملات، به شمول حملات بر مساجد، مکاتب، اماکن عامه و کاروان‌های طالبان را در ولایت مختلف افغانستان بر عهده گرفته است.

پس از مسلط شدن مجدد طالبان، مقام‌های این گروه همواره از تامین امنیت سراسری سخن گفته اند، اما در بیش از ۱۸ ماه تسلط طالبان بر این کشور،‌ ولایات مختلف افغانستان شاهد حملات مرگبار بوده اند.

XS
SM
MD
LG