لینک های دسترسی

Breaking News

کار ساخت ۱۳ بند آب در افغانستان جریان دارد – مقام‌ها


ادارۀ ملی تنظیم امور آب افغانستان می‌گوید که در حال حاضر، کار ساخت ۱۳ بند آب در این کشور جریان دارد و قرار است به زودی کار برخی این بندها تکمیل و افتتاح شوند.

نظام‌الدین خپلواک، سخنگوی این اداره روز جمعه ۲۶ مارچ (ششم حمل) به صدای امریکا گفت که هم اکنون کار روی بند‌های، کجکی در هلمند، بخش‌آباد در فراه، مچلغو در پکتیا، سلطان در غزنی، توری در زابل، پلتو در پکتیکا، شاه و عروس در کابل، پاشدان در هرات، شورابک در بدخشان و بند‌های سرآب و شفلوغ در ولایت ارزگان جریان دارد.

آقای خپلواک همچنان گفت که قرار است کار ساخت بند آب شاه‌توت از سوی هند به زودی در کابل نیز آغاز شود. او افزود که بند آب شاه و عروس در کابل و شورابک در بدخشان در حال تکمیل‌شدن است و قرار است این بند‌ها به زودی افتتاح شوند.

پیش از این مقام‌های افغان گفته بودند که آب‌گیری بند شاه‌ و عروس واقع در ولسوالی شکردرۀ کابل در اوایل ماه حمل ۱۴۰۰ خورشیدی آغاز می‌شود.

آقای خپلواک همچنان دربارۀ پیشرفت‌های کار بند آب پاشدان در ولایت هرات گفت: "بند پاشدان ظرفیت تولید دو میگاوات برق را دارد، ۱۸هزار هکتار زمین را آبیاری می‌کند و ۵۴ میلیون متر مکعب آب را ذخیره می‌کند. این بند به هزینۀ ۱۱۷ میلیون دالر امریکایی اعمار می‌شود که ۸۵ درصد کار آن تکمیل شده است."

کار ساخت این بند آبی در ولسوالی کرخ هرات در سال ۱۳۹۰ خورشیدی آغاز شد و قرار بود در مدت سه سال تکمیل شود، اما به دلایل گوناگون کار آن در سال‌های اخیر متوقف شد.

این در حالی است که دو روز پیش بند کمال خان در ولایت نیمروز توسط محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان افتتاح شد.

آقای غنی بار دیگر گفت که "آب، آبروی افغانستان" است و برای مدیریت این آب‌ها تلاش خواهد کرد. او همچنان خطاب به کشورهای همسایۀ افغانستان گفت که پس از این به هیچ کشوری "مفت" آب نخواهد داد.

XS
SM
MD
LG