لینک های دسترسی

Breaking News

برشنا: جریان برق وارداتی اوزبیکستان به کابل قطع شده است


شرکت برق‌رسانی افغانستان (برشنا) می‌گوید که جریان برق وارداتی اوزبیکستان به دلیل عوارض تخنیکی به کابل و دیگر ولایات افغانستان قطع شده و تلاش‌ها برای حل این مشکل جریان دارد.

مسوولان این شرکت روز یکشنبه چهارم دسمبر (۱۳ قوس) با فرستادن پیامی به خبرنگاران گفته اند: "لین‌های برق وارداتی ۲۲۰ کیلوولت اوزبیکستان به کشور میان سب‌ستیشن نایب‌آباد و اوزبیکستان به دلیل عارضه‌ تخنیکی پرچاو شده که در نتیجه برق وارداتی اوزبیکستان قطع گردیده است."

به گفتۀ آنان، کارمندان تخنیکی شرکت برق‌رسانی افغانستان و اوزبیکستان کار را به منظور رفع این مشکل تخنیکی آغاز کرده اند.

شرکت برشنا همچنان گفته است تا حل این مشکل، تیم‌های تخنیکی این شرکت توانسته اند که یک سرکت برق وارداتی ترکمنستان را موقتاً به کابل وصل کنند.

افغانستان متکی به برق وارداتی از کشورها همسایۀ خود است و بر اساس آمار شرکت برق، افغانستان در حال حاضر، حدود ۱۶۰۰ میگاوات برق نیاز دارد که ۷۰ درصد آن را از اوزبیکستان، ترکمنستان، تاجیکستان و ایران وارد کرده و ۳۰ درصد دیگر را از منابع داخلی تامین می‌کند.

این در حالی است که همه‌ساله با آغاز فصل زمستان و سردی هوا، پرچوی برق در کابل و دیگر شهرهای افغانستان افزایش می‌یابد.

برخی از باشندگان کابل می‌گویند که در هفته‌های اخیر پرچوی برق در بسیاری از ساحات این شهر افزایش یافته و آنان در جریان روز، تنها چند ساعت معدود برق می‌داشته باشند.

فرید، باشندۀ کابل، به صدای امریکا گفت: "از چند هفته به این طرف، پرچوی برق بیشتر شده و ما در ۲۴ ساعت تنها دو تا سه ساعت برق می‌داشته باشیم."

این باشندۀ کابل افزود که قطع دوامدار برق مشکلات زیادی را برای مردم در این فصل سال به بار آورده و بسیاری دوکانداران ناگزیر اند برای پیش‌برد کارهای شان از جنراتور استفاده کنند.

امید، یکی از باشندگان دیگر کابل که در حومۀ پایتخت دوکان عکاسی دارد، به صدای امریکا گفت: "در جریان روز اصلاً برق نداریم. به خاطر کارهای خود در عکاسی از جنراتور استفاده می‌کنم...حکومت طالبان نه تنها که مشکل برق را حل کرده نتوانست، در پایین‌کردن نرخ تیل‌ هم هیچ کاری نکرده است."

این در حالی است که شرکت برق‌رسانی افغانستان (برشنا) دو روز پیش نیز گفته بود که جریان برق وارداتی به کابل و ۱۱ ولایت دیگر به دلیل ترمیم لین برق انتقالی ۲۲۰ کیلوولت اوزبیکستان قطع شده است.

XS
SM
MD
LG