لینک های دسترسی

Breaking News

دختران تیم روباتیک افغانستان دستگاه تنفس مصنوعی ساختند


دختران تیم روباتیک افغانستان دستگاه تنفس مصنوعی ساختند؛ دستگاهی که برای رسیدگی به بیماران کووید۱۹ بسیار حیاتی و ارزنده شمرده می‌شود.

به گفتۀ اعضای این تیم، دستگاه تنفس مصنوعی از روی طرح اولیه انستیتیوت تکنالوژی ماساچوستس امریکا (MIT) الگو برداری شده است.

اعضای این تیم این دستگاه را برای کمک به بیماران مبتلا به کووید ۱۹ساخته اند و می گویند که این دستگاه برای بیمارانی که با مشکل تنفسی حاد روبرو اند، نقش حیاتی دارد.

با اینکه دستگاه دست ساز این دختران هنوز مورد آزمایش از سوی مسوولان صحی قرار نگرفته؛ اما غفور یعقوبی مربی تیم دختران روباتیک افغانستان می‎‌گوید که آنان تلاش می‌کنند تا حد امکان کارشان معیاری باشد.

وزارت صحت عامه افغانستان با استقبال از این کار تیم دختران روباتیک؛ تاکید کرده است که چنین دستگاه‌هایی باید تحت نظارت انجینرانی ساخته شود که در رشتۀ بیالوژی – طبی تخصص دارند.

با اینکه هنوز شمار بیماران مصاب به کووید ۱۹ در افغانستان به مرحله‌ای نرسیده است که این کشور را با مشکل جدی کمبود دستگاه تنفسی روبرو کند، اما افزایش مبتلایان از هم اکنون این نگرانی را خلق کرده است.

وزارت صحت عامهٔ افغانستان روز چهارشنبه هشتم اپریل (۲۰ حمل) گفت که شمار مجموعی واقعات مثبت کووید۱۹ در این کشور به ۴۴۴ رسیده است که از این جمله ۱۴ نفر جان باخته اند.

بندش حاد تنفسی که در شماری از مبتلایان شکل وخیم کووید۱۹ تبارز می‌کند نیازمندی به دستگاه تنفس مصنوعی را حتمی می‌کند.

حتا در پیشرفته‌ترین کشورهای جهان به شمول ایالات متحده با افزایش شمار مبتلایان به کروناویروس، کمبود شدید دستگاه تنفس مصنوعی یکی از مشکلات کارمندان صحی بوده است.

بر اساس آمار پوهنتون جانس هاپکینز ایالات متحده، تا صبح چهارشنبه هشتم اپریل کروناویروس بیش از یک میلیون و ۴۶۶ هزار نفر را در جهان مبتلا کرده و رقم تلفات آن نیز به ۸۳۴۴۲ نفر رسیده است.

XS
SM
MD
LG