لینک های دسترسی

Breaking News

یک واقعۀ تازۀ پولیو در برمل پکتیکا ثبت شده است


در افغانستان از آغاز سال روان میلادی تا کنون نُه واقعۀ پولیو ثبت شده است.
در افغانستان از آغاز سال روان میلادی تا کنون نُه واقعۀ پولیو ثبت شده است.

وزارت صحت عامۀ افغانستان می‌گوید، یک کودک هجده ماهه افغان در ولسوالی برمل ولایت پکتیکا، به بیماری پولیو یا فلج اطفال مبتلا شده است.

این دومین واقعۀ مثبت بیماری پولیو یا فلج اطفال است که امسال در برمل ولایت پکتیکا ثبت می‌گردد. وزارت صحت عامۀ افغانستان حدود یک ماه پیش در همین ولسوالی در ساحۀ اوسیدانی از مناطق مهاجرنشین وزیرستانی، نیز یک واقعۀ مثبت پولیو را ثبت کرده بود.

ولسوالی برمل ولایت پکتیکا یک منطقۀ کوهستانی می‌باشد که در جنوب، با وزیرستان جنوبی همجوار است و باشندگان آن برای دسترسی به اندک‌ترین سهولت‌های زندگی با مشکل مواجه اند.

گلاخان ایوب مسؤول معافیت کتلوی وزارت صحت عامۀ افغانستان در مورد واقعۀ تازه به صدای امریکا گفت، طفل مصاب به پولیو انور نام دارد که هجده ماه از عمرش می‌گذرد و باشندۀ ولسوالی برمل است.

داکتر گلاخان گفت، بررسی‌های آنان نشان می‌دهد که طفل مذکور هیچ‌گونه واکسین را دریافت نکرده و در نتیجه به بیماری پولیو مصاب شده است.

او گفت "این طفل تا کنون نه به صورت روزانه و نه هم در جریان کمپاین‌ها واکسین گرفته است، به همین دلیل چون این طفل در برابر پولیو بسیار حساس بود، شکار پولیو گردید".

داکتر عظیم مسؤول بخش پولیوی بیماران فلج در ولایت پکتیا، ثبت واقعۀ جدید پولیو را به صدای امریکا تأیید کرد.

او گفت "به دنبال واقعۀ اولی، دومین واقعه نیز در بین برادران مهاجر است که از وزیرستان شمالی آمده اند. واقعات مثبت پولیو به این دلیل در بین مهاجرین زیاد است که در آن سوی مرز نیز کمپاین‌های ضد پولیو انجام نشده است".

در افغانستان از آغاز سال روان میلادی تا کنون نُه واقعۀ مثبت فلج اطفال یا پولیو ثبت شده است که واقعات آخر هر دو در ولسوالی برمل پکتیا تثبت گردیده است.

سال گذشته شمار واقعات مثبت پولیو در افغانستان به بیست مورد می‌رسید.

XS
SM
MD
LG