لینک های دسترسی

Breaking News

یگانه نامزد سیکهـ ها در انتخابات پارلمانی افغانستان کشته شد


اوتار سنگهـ خالصه، یگانه نامزد احتمالی سیکهـ ها در انتخابات ولسی جرگۀ افغانستان در حملۀ انتحاری یکشنبه (یکم جولای) در شهر جلال آباد ولایت ننگرهار کشته شد.

نجیب الله کاموال، رئیس صحت عامۀ ولایت ننگرهار، به صدای امریکا گفت که در این حملۀ انتحاری ۱۹ نفر به شمول ۱۷ سیکهـ کشته و ۲۰ نفر دیگر به شمول هفت سیکهـ زخمی شد.

انعام الله میاخیل، سخنگوی ریاست صحت عامۀ ننگرهار، به صدای امریکا گفت جسد اوتار سنگهـ خالصه نیز به شفاخانه شهر جلال آباد منتقل شده است. او گفت که خالصه که در ابتدا زخمی شده بود، خونریزی شدید داشت و پیش از اینکه به شفاخانه منتقل شود در مسیر راه در گذشت.

همچنان، به گفتۀ داکتر نجیب الله کاموال، رئیس صحت عامۀ ولایت ننگرهار، میرسنگ خوگیانیوال رهبر سیکهـ های جلال آباد و سردار اقبال سنگهـ پیشوای مذهبی سیکهـ های جلال آباد در این رویداد کشته شده است.

اوتار سنگهـ خالصه در مورد نامزدی اش در ولسی جرگه گفته بودکه می‌خواهد از این طریق برای پایان بخشیدن به رفتار تبعیض آمیز با اقلیت هندو و سیکهـ در افغانستان کار کند.

حملۀ انتحاری روز یکشنبه بر گروهی از سیکهـ ها و هندوهای ولایت ننگرهار زمانی صورت گرفت که آنان برای دیدار با محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان، رهسپار مقر ولایت ننگرهار بودند.

پیش از دهۀ ۱۳۷۰ و آغاز جنگ‌های داخلی در افغانستان هزاران خانوادۀ هندو و سیکهـ در ننگرهار اقامت داشتند، اما اکنون تخمین زده می شودکه حدود ۲۰۰ خانوادۀ هندو و سیکهـ در این ولایت زیست دارند.

هندوها و سیکهـ ها یکی از اقلیت‌های بی طرف در افغانستان است و به گفتۀ نمایندگان این اقلیت، برخورد تبعیض آمیز با آنان و غصب جایدادهای شان توسط زورمندان محلی سبب آوارگی و فرار آنان از افغانستان شد.

XS
SM
MD
LG