لینک های دسترسی

Breaking News

سازمان همکاری‌ اسلامی: تصمیم تازه طالبان محدودیت‌ها بر آموزش دختران را تشدید می‌کند


سازمان همکاری اسلامی به تصمیم تازه طالبان دربارۀ ممنوعیت اشتراک دختران در آزمون کانکور پوهنتون‌های خصوصی واکنش نشان داده و گفته است که این اقدام محدودیت‌ها بر دختران را تشدید می‌کند.

این سازمان ناوقت روز یکشنبه ۲۹ جنوری (نهم دلو) در اعلامیه‌ای گفت که اعضای سازمان همکاری‌های اسلامی از ممنوعیت اشتراک دختران در آزمون‌ کانکور پوهنتون‌های خصوصی در افغانستان، مایوس شده اند.

دو روز پیش، وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان به پوهنتون‌های خصوصی دستور داد که تا "امر ثانی" به دختران اجازه ندهند در آزمون کانکور این پوهنتون‌ها اشتراک کنند. این دستور در حالی صادر شده که قرار است پوهنتون‌های خصوصی در افغانستان ماه‌ آینده امتحان کانکور را برگزار کنند.

این سازمان همچنان از طالبان خواسته است که در مورد این تصمیم خود تجدید نظر کرده و به دختران و زنان اجازه ادامۀ آموزش را بدهند.

اعضای این سازمان به تازگی نشستی را در مورد افغانستان برگزار کرده و نگرانی خود را از منع آموزش و کار زنان در این کشور ابراز کردند.

این در حالی است که اخیراً زلمی خلیلزاد، نمایندهٔ ویژهٔ پیشین ایالات متحده برای مصالحهٔ افغانستان، تصمیم اخیر طالبان مبنی بر منع اشتراک زنان و دختران در آزمون‌ کانکور پوهنتون‌های خصوصی را "جاهلانه و غیراخلاقی" خوانده و گفت که نیت حکومت این گروه در خصوص آغاز دوبارهٔ روند آموزش دختران موقتی نیست.

خلیلزاد به تاریخ ۲۸ جنوری (هشتم دلو) در رشته پیام‌های در تویتر نگاشته بود: "این یک تصمیم جاهلانه و دکتاتورانه است. این رنج مردم افغانستان و انزوای بین المللی این کشور را افزایش خواهد داد."

به گفتۀ او اکنون واضح شده است که بر خلاف تضمین‌های طالبان، قصدی برای موقت بودن این ممنوعیت وجود ندارد.

XS
SM
MD
LG