لینک های دسترسی

Breaking News

اعلام نتایج کانکور در افغانستان؛ بیش از ۴۴هزار نفر به تحصیلات عالی راه یافتند


نتایج امتحان کانکور ۱۴۰۲ خورشیدی روز دوشنبه چهارم سپتمبر (۱۳ سنبله) اعلام شد که در آن ۴۴هزار و ۳۳۶ نفر به دانشگاه‌های دولتی راه یافته اند.

عبدالباقی حقانی، سرپرست اداره ملی امتحانات حکومت طالبان، در مراسم اعلام نتایج کانکور گفت که این اداره تلاش کرده تا سهولت‌هایی را جهت اشتراک بیشتر جوانان فراهم کند تا به اهداف تحصیلی شان برسند.

به گفتۀ حقانی، در سال روان هیچ کمبودی در روند آزمون کانکور وجود نداشت و در مقایسه با سال قبل آمار داوطلبان افزایش یافته است.

او گفت: "سال گذشته در کانکور ما ۴۶هزار و ۸۵۰ نفر اشتراک کرده بودند و امسال ۸۴ هزار و ۲۳۴ نفر اشتراک کردند که تقریباً ۲۰هزار نفر زیاد است. سال گذشته ۴۰هزار و ۸۳۹ نفر به موسسات تحصیلات عالی امارتی (دولتی) کامیاب شده بودند، امسال ۴۴هزار و ۳۳۶ نفر کامیاب شده اند."

حقانی افزود که سال دوهزار و ۴۲۳ نفر در موسسات تحصیلات نیمه عالی دولتی راه یافتند و امسال این رقم به دوهزار و ۷۵۵ افزایش یافته است.

به گفتۀ سرپرست اداره ملی امتحانات حکومت طالبان، سال گذشته آمار جذب موسسات تحصیلات عالی خصوصی ۱۸هزار و ۶۱۹ نفر بود و امسال ۳۱هزار و ۴۲۰ نفر خواهد بود.

او گفت: "سال گذشته مجموع کامیاب شدگان ۶۱ هزار و ۸۷۱ نفر بود و امسال کامیابان کانکور ۷۸هزار و ۵۱۱ نفر است."

بر اساس نتایج کانکور امسال، محمود فرزند عبدالجمیل از ولایت فراه با کسب ۳۵۹.۱۶ نمره برنده مقام اول شد و عباس فرزند محمد غنی از ولایت کابل با کسب ۳۵۷.۴۷ نمره و عبدالباعث فرزند محمد نذیر نیز از ولایت کابل با اخذ ۳۵۵.۷۹ نمره به ترتیب در جایگاه دوم و سوم قرار گرفته اند.

اداره ملی امتحانات حکومت طالبان گفته است که برندگان مقام اول تا سوم کانکور سال روان، به بخش‌های مختلف دانشگاه طبی کابل راه یافته اند.

در کنار آزمون کانکور، اداره ملی امتحانات حکومت طالبان امتحان علمای دینی را در بخش‌های تثبت سویه علمای دینی، "عالیه و خامسه" نیز اخذ کرد که به گفتۀ سرپرست این اداره در این امتحان چهارهزار و ۵۱۳ تن از علمای دینی اشتراک کرده بودند.

حقانی افزود که در نتیجۀ برگزاری امتحان، چهارهزار و ۱۱۹ تن از علمای دینی کامیاب شده اند.

بر اساس این نتایج، محمد طه از ولایت میدان وردک در امتحان تثبیت سویه علمی علمای دینی جایگاه نخست را کسب کرده است.

به گفتۀ حقانی، سال‌های گذشته جوانان بی‌نتیجه می‌ماندند، اما امسال اداره ملی امتحانات کانکور تلاش کرده است که داوطلبان بی‌نتیجه نمانند.

او گفت: "برای این ما ظرفیت دوم را داریم که تعداد آن زیاد است. حالا که در دانشگاه‌های خصوصی ما ۳۱هزار و ۴۲۰ نفر جذب می‌شوند، در مرحله دوم جوانان را فرصت می‌دهیم که انتخاب جدید کنند و بی‌نتیجه نماند. ما ۴۳هزار و ۲۰۶ بست‌های خالی داریم که در آن یک تعداد محصلین اگر در انتخاب کامیاب نشوند، مرحله سوم داریم."

این دومین سال پیاپی است که دختران از اشتراک در امتحان کانکور محروم مانده اند. حکومت طالبان طی دو سال گذشته گفته است که روی طرزالعمل آموزش و تحصیلات عالی دختران و زنان کار می‌کند، اما با گذشت دو سال موفق به این کار نشده اند.

گروه

XS
SM
MD
LG