لینک های دسترسی

Breaking News

حکومت طالبان قرارداد ساخت راه آهن هرات-خواف را با یک شرکت روسی امضا کرد


هزینه پروژه قطعه چهارم مرحله دوم خط آهن هرات-خواف که ۴۷ کیلومتر طول دارد، مجموعا  ۵۳ میلیون دالر تخمین شده است.
هزینه پروژه قطعه چهارم مرحله دوم خط آهن هرات-خواف که ۴۷ کیلومتر طول دارد، مجموعا  ۵۳ میلیون دالر تخمین شده است.

حکومت گروه طالبان در افغانستان می گوید که قرارداد ساخت راه آهن را برای گسترش خط آهن هرات- خواف که افغانستان را از طریق ایران و ترکیه به شبکه راه آهن اروپا متصل می کند، با یک شرکت روسی امضا کرده است.

هزینه پروژه قطعه چهارم مرحله دوم خط آهن هرات-خواف که ۴۷ کیلومتر طول دارد، مجموعاً ۵۳ میلیون دالر تخمین شده است.

معاونیت اقتصادی ریاست‌ الوزرای حکومت طالبان با نشر اعلامیه ای گفته است که قرارداد قطعه چهارم مرحله دوم خط آهن هرات-خواف، روز پنجشنبه ۲۸مارچ (نهم حمل) میان سرپرست اداره راه آهن حکومت طالبان و شرکت روسی به‌ نام "گاما" امضا شده است.

در مراسم امضای این قرارداد، ملا عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی رییس‌الوزرای حکومت طالبان و ایلیا کازاکوف، معاون وزارت راه آهن روسیه نیز حضور داشتند.

قرار است این پروژه تا دو سال دیگر به صورت معیاری تکمیل شده و به بهره‌برداری سپرده شود.

نازک میرزیارمل، کارشناس مسایل اقتصادی می گوید که تمدید راه آهن برای کشور محصور در خشکی مانند افغانستان بسیار مهم است و با تکمیل این پروژه، هزینه حمل و نقل کالاهای تجاری در افغانستان بسیار کاهش خواهد یافت.

او گفت: "توقع می‌رود با پروژه های راه آهن؛ چه پروژه افغان- ترانس باشد، یا پروژه آقینه- مزار و یا پروژه هرات -خواف... با این پروژه مشکلات اقتصادی افغانستان حل خواهد شد."

آقای زیارمل می گوید که افغانستان معادن زیادی دارد، اما بیشتر سرمایه گذاران به دلیل نبود زیرساخت ها، به ویژه شبکه راه آهن، تمایل به سرمایه گذاری در بخش معادن در این کشور ندارند.

در ادامه زیارمل افزود که:"افغانستان دارای معادن زیادی به ویژه سنگ های معدنی است. اگر از هر طریق دیگری [این سنگ های معادن] به بازارهای خارجی منتقل شود، هزینه بیشتر خواهد داشت."

معاونیت اقتصادی ریاست‌ الوزرای حکومت طالبان دراعلامیه‌ای گفته است که فاز دوم قطعه چهارم پروژه راه آهن خواف-هرات از رباط پریان آغاز و به میدان هوایی هرات و شهرک صنعتی می‌رسد. همچنان تکمیل پروژه اتصال هرات- خواف، افغانستان را با بنادر مهم ایران و از طریق شبکه راه‌ آهن ترکیه به اروپا وصل می‌کند.

علاوه بر این، عبور این خط آهن از خاک افغانستان، زمینه افزایش سطح مبادلات تجاری بین آسیای مرکزی و جنوبی را نیز فراهم می کند.

در اعلامیه معاونیت اقتصادی ریاست‌ الوزرای حکومت طالبان همچنان آمده است که با اعمار این پروژه امکان تمدید راه آهن به ولایت‌های فراه، نیمروز، هلمند و قندهار فراهم می‌شود.

افغانستان در حال حاضر ۱۳۵ کیلومتر راه آهن دارد که برای انتقال کالا بین اوزبیکستان، ترکمنستان و ایران استفاده می شود.

همچنان در نظر است که پروژه راه آهن افغان- ترانس از اوزبیکستان به پاکستان از طریق افغانستان در سال های آینده تمدید شود.

موافقتنامه پروژه راه آهن ترانس-افغان در ماه فبروری ۲۰۲۱ بین اوزبیکستان، افغانستان و پاکستان امضا شد که هزینه اولیه ساخت پروژه این راه آهن حدود پنج میلیارد دالر برآورد شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG