لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان: با پاکستان و اوزبیکستان بر مسیر خط آهن 'افغان ترانس' توافق شد


آرشیف
آرشیف

اداره خط آهن حکومت طالبان می‌گوید که در نشست سه جانبه میان مقامات این اداره و ادارات خط آهن پاکستان و اوزبیکستان در اسلام‌آباد، بر مسیر پروژه راه آهن "افغان ترانس" توافق صورت گرفت.

اداره خط آهن حکومت طالبان ناوقت سه شنبه ۱۸ جولای (۲۷ سرطان) با نشر خبرنامه‌ای گفت که اشتراک‌کنندگان توافق کردند که خط آهن "افغان ترانس" در افغانستان ساخته شود که از شهر مزارشریف تا ساحهٔ سرحدی خرلاسی ولایت پکتیا امتداد دارد.

در این خبرنامه آمده است: "در این نشست پلان یک ساله برای پیشبرد این پروژه امضا شد که بر اساس این پلان یک شرکت مشورتی بین‌المللی معلومات لازم را برای این پروژه آماده می‌کند".

اداره خط آهن حکومت طالبان گفته است که این معلومات از طرق مختلف در اختیار سایر کشورها و نهادهای مالی بین‌المللی قرار خواهد گرفت و بر این اساس نهادهای بین‌المللی و کشورها به سرمایه‌گذاری در این پروژه تشویق خواهند شد.

خبرنامه گفته است: "اشتراک‌کنندگان در جلسه تاکید کردند که بررسی‌های تخنیکی و دقیق امکان سنجی این پروژه باید با دقت بالا، کیفیت خوب و سرعت مناسب انجام شود تا در اسرع وقت کار آن آغاز شود".

قرار است که مطالعات امکان سنجی تخنیکی و تفصیلی، اجرای این پروژه را تایید کند و طبق برنامه‌ریزی این خط آهن از شهرک ترمذ اوزبیکستان شروع و با عبور از افغانستان از طریق ولایت پکتیا به شبکه خط آهن پاکستان متصل شود.

این در حالی است که قبلاً برای امتداد پروژه خط آهن "افغان ترنس" مسیر شهر مزارشریف در ولایت بلخ و منطقه مرزی تورخم ولایت ننگرهار در نظر گرفته شده بود تا از این طریق به شبکه خط آهن شهر پشاور وصل شود.

اداره خط آهن حکومت طالبان می‌گوید که علاوه بر مقامات خط آهن سه کشور، سردار محمد شکیب، سفیر طالبان در اسلام‌آباد، عثمان اف سفیر اوزبیکستان، خواجه سعد رفیق وزیر خط آهن پاکستان و اسحاق دار وزیر مالیه آن کشور نیز در مراسم امضای این توافق حضور داشتند.

در پروتوکول پروژه امضا شده بین افغانستان، پاکستان و اوزبیکستان آمده است که این خط خدمات مسافربری و باربری را تسهیل می‌کند و به "رشد تجارت و اقتصادی منطقه کمک خواهد کرد".

قرار است که این پروژه تا سال ۲۰۲۷ تکمیل شود و تا ۲۰۳۰ میلادی سالانه به طور میانگین ۱۵ میلیون تن کالاهای تجارتی را انتقال دهد.

بر اساس گزارش رسانه‌های پاکستانی این پروژه خط آهن روند انتقال اموال تجارتی میان آن کشور و اوزبیکستان را پنج روز کمتر کند و هزینه‌های ترانسپورتی را کاهش دهد.

امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان روز دوشنبه در یک نشست در کابل گفت که مسیر افغانستان بین آسیای مرکزی و جنوب آسیا کوتاه‌ترین مسیر است.

افغانستان در حال حاضر از طریق شهر مزارشریف به شبکه خط آهن ترمذ اوزبیکستان و همچنین از طریق بندر آقینه ولایت فاریاب به ترکمنستان و از بنادر اسلام قلعه و تورغندی هرات به ایران و ترکمنستان متصل است.

XS
SM
MD
LG