لینک های دسترسی

Breaking News

هشدار لوی درستیز طالبان به معترضان بدخشان: به اعتراضات تان پایان دهید


آرشیف، فصیح‌الدین فطرت در راس هیاتی برای حل مشکل در بدخشان گماشته شده است
آرشیف، فصیح‌الدین فطرت در راس هیاتی برای حل مشکل در بدخشان گماشته شده است

در پیامی صوتی منتسب به فصیح‌الدین فطرت، لوی درستیز حکومت طالبان، که توسط برخی از رسانه‌های محلی نشر شده، به باشندگان ولسوالی‌های درایم و ارگوی ولایت بدخشان هشدار داده شده است که اعتراضات شان را پایان دهند.

این پیام صوتی که از طریق وتس‌اپ به مقامات محلی طالبان فرستاده شده، روز یکشنبه در شبکه‌های اجتماعی پخش شده است.

فطرت خطاب به مقامات طالبان گفته است که اگر معترضان به اعتراضات خود پایان ندهند، آنان برای سرکوب "بغاوت‌گران" نیروهای شان را از سایر مناطق به این ولسوالی‌ها اعزام کنند.

او گفته است: "همه مسوولان باید آنها را توصیه کنند که دست از این اقدام بردارند. بعداً خدا نخواسته ما مجاهدین و قطعات دیگر را مجبور کنیم که از هرجا حرکت کنند و برای جلوگیری از بغاوت مردم اقدام کنند."

به گفتۀ فطرت، بدخشان در دو سال گذشته به عنوان یک ولایت آرام تحت حاکمیت طالبان بود.

او تاکید کرده است که حکومت طالبان در جلوگیری از کشت کوکنار جدی است و دستور رهبر این گروه را به هر نحو ممکن تطبیق می‌کند، از همین‌رو اعتراضات ساکنان محل جز "کشته شدن" جوانان سودی نخواهد داشت.

این مقام ارشد طالبان در مورد نوار صوتی منسوب به خودش هنوز چیزی نگفته است.

تعیین هیات بررسی

فصیح‌الدین فطرت این هشدار را در حالی داده است که بر اساس فرمان رهبر طالبان، برای حل مشکلی که پس از اعتراضات علیه این گروه در شماری از ولسوالی‌های ولایت بدخشان به وجود آمد، هیاتی تعیین شده است.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان، ناوقت شب گذشته چهارم می (۱۵ ثور) با نشر اعلامیه‌ای گفت که دلیل این اعتراضات در چند ولسوالی ولایت بدخشان تخریب مزارع کوکنار توسط نیروهای امنیتی طالبان بوده است.

مجاهد گفته است: "در شماری از ولسوالی‌های ولایت بدخشان کوکنار کشت شده و پروسه از بین بردن آن آغاز گردیده است تا این پدیده ضد بشر و قاچاق از بین برده شود و هیچ منطقه از این حکم مستثنی نیست.

رهبری این هیات را فصیح‌الدین فطرت، لوی درستیز وزارت دفاع حکومت طالبان به دوش دارد و شمس‌الدين شریعتی، رییس عمومی اداره تعقیب و نظارت فرامین و احکام، عبدالحق معین مبارزه علیه مواد مخدر وزارت امور داخله حکومت طالبان، رحمت‌الله نجیب، معاون ریاست عمومی استخبارات طالبان و عبدالمومن، رییس شورای علمای بدخشان در ترکیب این هیات شامل اند.

به گفتۀ مجاهد قرار است که این هیات پس از بررسی رویداد، گزارش کامل را به ریاست‌الوزرا ارایه کند.

یک منبع در ولایت بدخشان که نخواست نامش فاش شود، به صدای امریکا گفت که تظاهرات علیه طالبان روز جمعه سوم می (۱۴ ثور) در ولسوالی درایم این ولایت آغاز شد.

به گفته این منبع، شماری از باشندگان محل با تخریب مزارع کوکنار در این ولسوالی توسط طالبان مخالفت کردند و در نتیجه یک غیرنظامی کشته شد و همین مساله منجر به اعتراض و خشم مردم شد.

بر اساس گزارش رسانه‌های محلی، روز شنبه در ولسوالی ارگوی ولایت بدخشان نیز، درگیری میان نیروهای امنیتی طالبان و باشندگان این منطقه بر سر تخریب مزارع کوکنار رخ داد.

در همین حال، عبدالمتین قانع،‌ سخنگوی وزارت داخله طالبان، با نشر پیام‌هایی در ایکس گفته که فرمان رهبر این گروه در مورد ممنوعیت کشت کوکنار واضح است و پولیس مکلف به تطبیق آن است.

او نگاشته است: "در ولایت بدخشان حادثۀ که پیرامون محو کشت کوکنار رخ داده است، ما در رابطه به این موضوع با مسوولین محلی ولایت بدخشان در تماس هستیم و وزارت امور داخله تلاش می‌کند که موضوع پیش آمده را با همکاری مردم حل و فصل نماید.''

در نوار تصویری که در شبکه‌های اجتماعی نشر شده، دیده می‌شود که تعدادی از معترضان با حمل تابوت شعارهای ضد طالبان سر می‌دهند.

در این نوار تصویری معترضان ادعا می‌کنند که نیروهای امنیتی طالبان وارد خانه‌هایشان شده و با زنان شان بی‌حرمتی شده است.

همچنان ویدیویی از تجمع بزرگ مردم علیه طالبان در ولسوالی ارگو در بدخشان نیز در شبکه‌های اجتماعی نشر شده است.

وزارت داخله حکومت طالبان گفته است که در حال حاضر وضعیت به حالت عادی برگشته است.
در جریان تخریب مزارع کوکنار در دو سال گذشته، علاوه بر بدخشان، در شماری از ولایات، نیز درگیری با نیروهای امنیتی حکومت طالبان صورت گرفته و تلفات جانی نیز در پی داشته است، اما این نخستین بار است که اعتراضات مردمی منجر شده تا حکومت طالبان مجبور به تعیین هیاتی برای حل ای موضوع شده است.

در همین حال، حزب جمعیت اسلامی به رهبری صلاح‌الدین ربانی، از خشونت افراد طالبان علیه ساکنان محلی بدخشان انتقاد کرده و آن را "تبعیض و ظلم" خوانده است.

گروه

XS
SM
MD
LG