لینک های دسترسی

Breaking News

متقی: هیچ‌کسی از مخالفت مسلحانه در برابر حکومت طالبان حمایت نمی‌کند


AFGHANISTAN-CONFLICT
AFGHANISTAN-CONFLICT

امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجۀ حکومت طالبان در مراسم دومین سالروز حاکمیت دوبارۀ این گروه در افغانستان گفت که هیچ‌کسی از مخالفت مسلحانه در برابر حکومت این گروه حمایت نمی‌کند.

طالبان روز سه شنبه۱۵ اگست (۲۴ اسد) در کابل و مراکز ولایات، دومین سالگرد بازگشت به قدرت را در افغانستان جشن گرفتند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان در اعلامیه‌ای گفت که دو سال پیش پس از تصرف ۳۲ ولایت افغانستان توسط طالبان، نیروهای این گروه در این روز وارد کابل شدند.

حکومت طالبان به مناسبت ۱۵ اگست در مراکز تمامی ولایات از جمله کابل نشست‌ها و برنامه‌های ورزشی و فرهنگی را نیز راه اندازی کردند.

شماری از مقامات بلندپایه حکومت طالبان در یک نشست در لیسه امانی کابل شرکت کردند.

امیرخان مقتی، سرپرست وزارت خارجهٔ حکومت طالبان در این نشست از جامعه جهانی خواست تا با حکومت طالبان تعامل داشته باشند و در ایجاد هرج و مرج و دامن‌زدن به مخالفت‌ها تلاش نکنند.

او گفت که بعد از تحول تلاش‌های زیادی برای شکست این نظام صورت شد اما به موفقیت نرسید.

همچنان متقی با تاکید بر اینکه که هیچ‌کسی از مخالفت مسلحانه در برابر حکومت موجودۀ افغانستان حمایت نمی‌کند، گفت: "اگر کسی می‌خواهد آب افغانستان را گل‌آلود کند، بداند که حامیانی که قبلاً به آنها کمک می‌کردند، نیز خسته شده اند."

عبدالسلام حنفی، معاون ریاست‌الوزرای حکومت طالبان نیز گفت که سیاست شان این است که خاک افغانستان علیه هیچ کشور و همسایه‌ای مورد استفاده قرار نگیرد.

شهاب‌الدین دلاور، سرپرست وزارت معادن و پترولیم حکومت طالبان از افراد این گروه خواست که با مردم برخورد مناسب داشته باشند.

علاوه بر این، حکومت طالبان در این روز پرچم‌های خود را بر برخی ساختمان‌ها در بخش‌هایی از نقاط شهر کابل آویختند و شب گذشته با چراغ‌ها آن را روشن کردند.

روز سه‌شنبه، طالبان و حامیانشان در کاروان‌های مزین با پرچم‌های سفید در خیابان‌های کابل گشت‌زنی کردند.

ازدحام جمعیت در شهر کابل نیز نسبت به روزهای دیگر کمتر بود و بسیاری از مردم به دلیل رخصتی از خانه‌های شان بیرون نشدند.

طالبان روز پیروزی خود را در حالی جشن گرفتند که گروه‌های مسلح مخالف حکومت طالبان از تداوم مبارزه علیه این گروه خبر داده اند.

جبهه مقاومت افغانستان به رهبری احمد مسعود، در اعلامیه‌ای بر ادامه مبارزه مسلحانه و جنبش‌های مدنی تاکید کرده است.

طالبان در حالی دومین سالگرد حکومت خود را جشن می‌گیرند که حکومت این گروه پس از دو سال از سوی هیچ کشور و سازمان بین‌المللی به رسمیت شناخته نشده است.

اما سفارت‌ها و دفاتر نمایندگی کشورهای همسایه و منطقه از جمله چین، روسیه و اتحادیه اروپا در کابل باز است و دپلومات‌های حکومت طالبان در برخی سفارت‌های افغانستان کشورهای همسایه و منطقه از جمله روسیه و چین به کار گماشته شده اند.

جامعه جهانی گفته است که اگر طالبان در پی رسمیت بین المللی اند باید به حقوق بشر به ویژه حقوق زنان، دختران و اقلیت‌های قومی و مذهبی احترام بگذارند، حکومت فراگیر ایجاد کنند و روابط خود را با گروه‌های تروریستی چون القاعده قطع کنند.

طالبان دو سال پیش زمانی وارد کابل شدند که سربازان امریکایی و چند کشور غربی دیگر هنوز در میدان هوایی بین‌المللی کابل مستقر بودند و از طریق این میدان افغان‌ها را به ویژه کسانی را که با حکومت پیشین و سازمان‌های بین‌المللی کار کرده بودند، تخلیه می‌کردند.

نیروهای امریکایی و دیگر نیروهای غربی در ۳۰ اگست افغانستان را ترک کردند و طالبان در ۳۱ اگست میدان هوایی کابل را به کنترل گرفتند.

گروه

XS
SM
MD
LG