لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان: مسوول نظامی شاخهٔ خراسان داعش را از بین بردیم


عکس: آرشیف
عکس: آرشیف

مقام‌های طالبان مدعی اند که در جریان یک عملیات بر یک مخفیگاه گروه داعش در شمال شهر کابل، به شمول قاری فاتح،‌ مسوول نظامی شاخهٔ خراسان داعش، دو عضو این گروه را کشته و یک تن دیگر آنان را بازداشت کرده اند.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت این گروه ادعا کرده که این حمله شام روز یکشنبه ۲۶ فبروری (هشتم حوت) بر یک مخفیگاه گروه داعش در ساحۀ "شهرک ذاکرین" از مربوطات حوزۀ ۱۷ امنیتی در شمال کابل انجام شد.

او با نشر خبرنامهٔ گفته است که حملات اخیر بر مراکز دپلوماتیک و مساجد در شهر کابل به دستور قاری فاتح صورت گرفته بود.

مجاهد افزوده که افراد داعش در این مخفیگاه زندگی می‌کردند که با انجام عملیات، بسیاری از تجهیزات نظامی، به شمول دو میل کلاشینکوف و یک واسکت انتحاری، به دست آنان افتاده است.

سخنگوی حکومت طالبان تاکید کرده که افراد داعش با هسته‌گذاری در این محل، قصد حملات تخریبی در شهر کابل را داشتند که پیش از این هدف، از بین برده شدند.

در این حال، برخی از شاهدان عینی می‌گویند که درگیری حوالی ساعت ۶:۰۰ شام به وقت محل میان دو طرف آغاز شد و برای چندین ساعت ادامه یافت.

یک باشنده محل که به دلیل تهدیدات امنیتی از ذکر نامش در گزارش خودداری کرد، به صدای امریکا گفت که طالبان و افراد مسلح در این درگیری، از سلاح سبک و سنگین کار گرفته اند.

به گفتۀ وی در نزدیکی این خانه، بسیاری از خانواده‌ها زندگی می‌کردند و طالبان قبل از تخلیه این خانه‌ها به حمله بر این محل پرداختند. او افزود که در مورد وارد شدن تلفات به باشندگان محل و به ویژه غیرنظامیان معلومات دقیق در دسترس نیست.

طالبان حدود دو هفته پیش نیز مدعی شده بودند که با حمله بر یک مخفیگاه شاخهٔ خراسان گروه داعش در ساحهٔ کارته‌نو کابل،‌ چندین عضو این گروه، به شمول اتباع خارجی را کشتند.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان ادعا کرده بود این مخفیگاه مهم تندروان داعش بود که در "جنایات اخیر در شهر کابل دخیل بودند".

طالبان پس از مسلط شدن بر افغانستان، همواره مدعی شدند که شاخۀ خراسان گروه داعش در این کشور را از بین برده و آنان در افغانستان حضور "فزیکی و علنی" ندارد، اما این گروه در یک‌ونیم سال گذشته، مسوولیت مرگبارترین حملات را در ولایت‌های مختلف افغانستان از جمله کابل بر عهده گرفته است که در اثر آن، صدها غیرنظامی در سفارت‌خانه‌ها، مساجد، مکاتب و سایر اماکن عامه کشته و زخمی شده اند.

همچنان در تازه‌ترین مورد، سازمان پیمان امنیت جمعی به رهبری روسیه گفت که شمار تندروان شاخهٔ خراسان داعش در افغانستان به ۶۵۰۰ رسیده و بیشتر این تندروان در ولایات شمالی افغانستان مستقر اند.

به گزارش خبرگزاری تاس روسیه، اناتولی سدروف، لوی‌درستیز این پیمان به تاریخ ۱۴ فبروری (۲۵ دلو) در یک نشست خبری گفت که تا ۴۰۰۰ نفر از تندروان شاخهٔ خراسان داعش در نزدیکی مرز تاجیکستان در ولایت‌های بدخشان، کندز و تخار افغانستان جابجا شده‌اند.

XS
SM
MD
LG