لینک های دسترسی

Breaking News

چهار هزار جنگجوی داعش در مرز افغانستان-تاجیکستان جابجا شده اند - اتحاد به رهبری روسیه


قاری حکمت یکی از قوماندانان شاخهٔ خراسان گروه داعش در افغانستان
قاری حکمت یکی از قوماندانان شاخهٔ خراسان گروه داعش در افغانستان

سازمان پیمان امنیت جمعی به رهبری روسیه گفته است که شمار تندروان شاخهٔ خراسان داعش در افغانستان به ۶۵۰۰ رسیده است و بیشتر این تندروان در ولایات شمالی افغانستان مستقر اند.

به گزارش خبرگزاری تاس روسیه، اناتولی سدروف، لوی‌درستیز این پیمان امروز ۱۴ فبروری (۲۵ دلو) در یک نشست خبری گفت که تا ۴۰۰۰ نفر از تندروان شاخهٔ خراسان داعش در نزدیکی مرز تاجیکستان در ولایت‌های بدخشان، کندز و تخار افغانستان جابجا شده‌اند.

به گفتهٔ سدروف، گروه‌های متعدد افراطی در افغانستان جایگاه یافته اند و بزرگترین تهدید را متوجه ثبات آسیای مرکزی کرده اند. او افزود که داعش و القاعده خطرناکترین این گروه‌ها اند.

پیش از این، ضمیر کابلوف، نمایندهٔ ویژه رییس جمهور روسیه برای افغانستان سال گذشته به خبرنگاران در مسکو گفته بود که در اوایل حاکمیت مجدد طالبان بر این کشور، شمار جنگجویان داعش به ۲۰۰۰ نفر می‌رسید، اما اکنون تعداد آنان ممکن به ۶۰۰۰ نفر افزایش یافته باشد.

لوی درستیز پیمان امنیت جمعی گفت که این سازمان در صورت نیاز می‌تواند در مدت ۱۲ ساعت به این تهدید پاسخ بدهد. با آنهم، او تاکید کرد که برای حل مسایل به گونهٔ‌ مسالمت‌آمیز اقداماتی باید روی دست گرفته شود.

سدروف هشدار داد که سازمان پیمان امنیت جمعی اجازهٔ تحریکات از افغانستان علیه تاجیکستان را نخواهد داد و برای چنین وضعیتی از قبل آماده خواهند بود: "من به شما اطمینان می‌دهم هیچ کسی هیچ زمانی تاجیکستان را تنها نخواهد گذاشت."

اناتولی صدروف اضافه کرد که اقدامات طالبان و اختلافات میان آنان وضعیت در افغانستان بدتر کرده است.

او افزود: "بر علاوهٔ پالیسی سرکوبگرانهٔ اقلیت‌های قومی و دینی توسط رهبری طالبان نبود اتحاد و افزایش اختلافات در داخل جنبش طالبان، وضعیت اقتصادی روبه زوال و مشکلات روز افزون بشری، در بی ثباتی وضعیت منطقه نقش داشته است."

این مقام این ایتلاف نظامی افزود که بر علاوهٔ مشکلات ذکر شده، قاچاق بی‌رویهٔ مواد مخدر و تجارت غیرقانونی سلاح نیز خطر کشانیدن افغانستان به یک جنگ داخلی دیگر را افزایش داده است.

پس از خروج نیروهای بین المللی به رهبری ایالات متحده از افغانستان،‌ شاخهٔ خراسان داعش مسوولیت مرگبارترین حملات را در ولایت‌های مختلف افغانستان از جمله کابل بر عهده گرفته اند که در اثر آن صدها غیرنظامی در سفارت‌خانه‌ها، مساجد، مکاتب و سایر اماکن عامه کشته و زخمی شده اند.

گروه داعش سال گذشته مسوولیت راکت پراگنی از خاک افغانستان بر اهدافی در قلم‌رو اوزبیکستان و تاجیکستان را به دوش گرفته است.

حکومت اوزبیکستان سپس گفت که پنج راکت از قلم‌رو افغانستان بر شهر مرزی ترمذ پرتاب شده است، اما هیچ یک از این راکت‌ها انفجار نکرد و تنها خسارات اندک مالی را به بار آورد.

در ماه سپتمبر ۲۰۲۲ مهاجمان انتحاری بر سفارت روسیه در کابل حمله کردند که در آن رویداد دست‌کم دو کارمند این سفارت و چهار شهروند افغانستان کشته و چندین نفر دیگر زخمی شدند.

روز گذشته طالبان ادعا کردند که با حمله بر یک مخفیگاه شاخهٔ خراسان گروه داعش در ساحهٔ کارته‌نو کابل،‌ چندین عضو این گروه، به شمول، اتباع خارجی را کشتند.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان ادعا کرده این مخفیگاه مهم تندروان داعش بود که در جنایات اخیر در شهر کابل دخیل بودند.

واشنگتن شاخهٔ خراسان داعش را که در اوایل سال ۲۰۱۵ در شرق افغانستان ظهور کرد "خطرناک" عنوان کرده است.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجهٔ ایالات متحده روز گذشته گفت که جو بایدن، رییس جمهور امریکا تعهد کرده است که برشاخهٔ خراسان داعش متمرکز باقی خواهد ماند و در صورت ضرورت اگر ببنید که ایالات متحده و شرکای آنرا هدف قرار می‌دهد‌، علیهٔ این گروه اقدام خواهد کرد.

پیش از آن، جان کربی، هماهنگ کننده ارتباط استراتیژیک شورای امنیت ملی امریکا از تهدید دوامدار داعش در افغانستان هشدار داده بود. کربی چند روز پیش در صحبت با صدای امریکا گفت: "آنها [طالبان] زیر تهدید دوامدار داعش در افغانستان قرار دارند. اینکه چگونه و چه زمانی قرار است عملیات علیه داعش را اجرا کنند یا چگونه پی‌گیری کنند، باید آنها [طالبان] در مورد صحبت کنند."

پیشتر از آن، کرستین ابی زید، رییس مرکز ملی مبارزه با تروریزم ایالات متحده امریکا نیز از حضور شاخهٔ خراسان داعش در افغانستان ابراز نگرانی عمیق کرده بود. او گفته بود: "علایم نگران‌ کنندهٔ‌ [حضور] داعش خراسان را در افغانستان مشاهده می‌کنیم."

با آنکه مقام‌های امریکایی تا هنوز مشخص نکرده اند که شاخهٔ خراسان داعش چه زمانی قادر خواهد شد که منافع امریکا و یا متحدین آنرا در خارج از افغانستان تهدید کند، ابی زید گفت: "در مورد تهدیدات سازمان هایی که در خارج از ایالات متحده مستقر اند و می‌خواهند بر امریکایی‌ها حمله کنند، باید واقعا مراقب باشیم."

بر اساس گزارش‌ها، گروه طالبان با سازمان دهشت افگنی القاعده روابط نزدیک داشته اما با شاخهٔ خراسان گروه داعش از آغاز مخالف بوده و علیه آن جنگیده است.

XS
SM
MD
LG