لینک های دسترسی

Breaking News

شورای امنیت ملل متحد برای ارزیابی وضعیت افغانستان جلسه برگزار می‌کند


قرار است که اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد در نشست روز سه شنبه ۲۶ سپتمبر (چهارم میزان) در مورد وضعیت جاری در افغانستان گفتگو کنند.

انتونیو گوتیرش، منشی عمومی سازمان ملل متحد نیز گزارش خود را از وضعیت سه ماه اخیر افغانستان در این نشست ارایه خواهد کرد.

انتظار می‌رود در این نشست وضعیت بشری در افغانستان به ویژه محدودیت‌های طالبان بر آموزش و اشتغال زنان و دختران افغان مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

علاوه بر این، سیما بحوث، رییس اجرایی بخش زنان ملل متحد نیز در این نشست سخنرانی می‌کند. بحوث در شبکه اجتماعی ایکس نوشته است که روز سه شنبه در مورد وضعیت زنان افغان به اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد معلومات خواهد داد.

او نگاشته است: "خطاب به زنان و دختران افغان: من از رساکردن صدای شما دست بر نمی‌دارم. تعهد ما به عنوان زنان در سازمان ملل متحد به مبارزه شما تزلزل‌ناپذیر است. من تعهدات خود را در هفتادوهشتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد تکرار کردم. همین‌گونه که فردا به شورای امنیت ملل متحد صحبت می‌کنم، دوباره این کار را انجام خواهم داد".

روزا اوتنبایووا، نماینده ویژه منشی عمومی سازمان ملل متحد برای افغانستان و رییس یوناما یکی دیگر از سخنرانان نشست شورای امنیت ملل متحد خواهد بود.

دفتر هیات معاونت سازمان ملل متحد برای افغانستان (یوناما) در خبرنامهای اعلام کرد که این نشست روز سه شنبه ساعت ۱۰:۰۰ به وقت نیویارک آغاز می‌شود.

اوتنبایووا به تاریخ ۱۹ سپتمبر (۲۸ سنبله) با امیرخان متقی، سرپرست وزارت امور خارجه حکومت طالبان نیز در کابل گفتگو کرده بود. یوناما این دیدار را یک جلسه مشورتی قبل از نشست شورای امنیت گفته است.

دفتر نماینده ویژه منشی عمومی سازمان ملل متحد برای افغانستان نیز گزارش خود را در مورد وضعیت جاری افغانستان هر سه ماه یکبار به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارایه می‌کند.

آخرین نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد برای ارزیابی وضعیت افغانستان در ۲۱ جون (۳۱ جوزا) برگزار شد. اعضای این نشست بر ایجاد حکومت فراگیر در افغانستان، رفع محدودیت‌ها بر حق آموزش و کار دختران و زنان تاکید کردند و از طالبان خواستند که تمام این محدودیت‌ها را لغو کنند.

نماینده ویژۀ منشی عمومی سازمان ملل متحد در افغانستان در سخنرانی خود در آن نشست، حکومت طالبان را منزوی و خودکامه خواند و گفت که اعضای این دولت همگی "مرد" و تقریباً همه آنها "پشتون" اند. او گفت که نبود یک دولت فراگیر منجر به بی‌ثباتی در افغانستان می‌شود.

روزا اوتنبایووا همچنان از طالبان خواسته بود که اگر در صدد کسب مشروعیت بین‌المللی اند و از سازمان ملل متحد می‌خواهند که به مردم افغانستان به گونۀ موثر کمک کند، باید محدودیت‌های اعمال شده بر زنان و دختران را لغو کنند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد در ۲۷ اپریل (هفتم ثور) با صدور قطعنامه‌ای محدودیت‌های طالبان بر حق کار و تحصیل زنان و دختران افغان را محکوم کرد و از این گروه خواست که محدودیت‌ها را لغو کنند. شورای امنیت سازمان ملل متحد این قطعنامه را که با اکثریت قاطع بیش از ۹۰ کشور تایید شد، تصویب کرد.

اوتنبایووا با حمایت از قطعنامه ۲۶۸۱ شورای امنیت ملل متحد از طالبان خواست که به آن احترام بگذارند.

قرار است نصیر احمد فایق، سرپرست نمایندگی افغانستان در سازمان ملل متحد و یک فعال مدنی افغان نیز در نشست امروز شورای امنیت ملل متحد سخنرانی کنند.

گروه

XS
SM
MD
LG