لینک های دسترسی

Breaking News

شورای امنیت ملل متحد در مورد وضعیت افغانستان نشستی برگزار می‌کند


قرار است شورای امنیت سازمان ملل متحد برای ارزیابی وضعیت افغانستان روز چهارشنبه ۲۰ دسمبر (۲۹ قوس) جلسه‌ای برگزار کند.

دفتر هیات معاونت ملل متحد برای افغانستان (یوناما) با نشر خبرنامه‌ای گفته که قرار است در این نشست، روزا اوتنبایووا، نماینده ویژه منشی عمومی سازمان ملل متحد و رییس یوناما، در مورد وضعیت افغانستان به اعضای شورای امنیت معلومات بدهد.

این آخرین نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد افغانستان در سال ۲۰۲۳ است. پیش از این نیز اعضای شورای امنیت در مقاطع مختلف جلساتی را برای ارزیابی وضعیت این کشور برگزار کرده اند.

پیش از این نشست، مجمع عمومی سازمان ملل متحد تصمیم کمیتۀ اعتبارنامه‌های آن سازمان را تصویب کرد تا تصمیم‌‌گیری در مورد سرنوشت کرسی نمایندگی دایمی افغانستان در ملل متحد به تعویق انداخته شود.

از زمانیکه طالبان در اگست ۲۰۲۱ قدرت را در افغانستان در دست گرفته اند، این سومین بار است که مجمع عمومی سازمان ملل متحد تصمیم‌گیری برای دادن کرسی نمایندگی دایمی افغانستان را به این گروه به تعویق می‌اندازد.

حکومت طالبان این تصمیم مجمع عمومی سازمان ملل متحد را غیرقانونی خوانده است.

به گزارش طلوع نیوز، سهیل شاهین، رییس دفتر سیاسی طالبان در دوحه، پایتخت قطر، گفته است: "اینکه سازمان ملل متحد این کرسی را به امارت اسلامی (حکومت طالبان) نداد، اقدام آنها را غیراصولی، ناعادلانه و تبعیض‌آمیز می‌دانیم که به جایگاه و اعتبار این سازمان بین‌المللی لطمه می‌زند".

نشست شورای امنیت ملل متحد در حالی برگزار می‌شود که امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان روز سه شنبه ۱۹ دسمبر (۲۸ قوس) در دیدار با رابرت دکسن، شارژدافیر بریتانیا در امور افغانستان، با تعیین نمایندهٔ ویژهٔ ملل متحد برای پیشبرد مذاکرات صلح مخالفت کرده است.

ضیا احمد تکل، معاون سخنگوی وزارت خارجهٔ طالبان، روز سه شنبه ۱۹ دسمبر (۲۸ قوس) با نشر خبرنامه‌ای در شبکه اجتماعی ایکس گفت که رابرت چاترتن دکسن، شارژدافیر سفارت بریتانیا برای افغانستان، در این دیدار گزارش فریدون هادی سینیرلی اوغلو، هماهنگ‌کننده ویژه و بازرس مستقل منشی عمومی ملل متحد را در مورد افغانستان، متوازن خوانده است.

اما بر اساس این خبرنامه، متقی با بخش‌هایی از این گزارش به ویژه پیشنهاد تعیین نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور مذاکرات صلح افغانستان، مخالفت کرده و گفته است که در حال حاضر این کار "مناسب" نیست.

سینیرلی‌اوغلو، ماه گذشته این گزارش را به منشی عمومی سازمان ملل متحد سپرد که در آن خواستار تعیین یک نمایندهٔ ویژه برای تسهیل تعامل میان کشورهای ذینفع در امور افغانستان و هماهنگی برای مذاکرات بین‌الافغانی شده بود.

گروه

XS
SM
MD
LG