لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا میزایل و درون‌های شورشیان حوثی‌ یمن را نابود کرد


یک کشتی جنگی ایالات متحده در بحیره سرخ (تصویر از آرشیف صدای امریکا)
یک کشتی جنگی ایالات متحده در بحیره سرخ (تصویر از آرشیف صدای امریکا)

اردوی ایالات متحده روز دوشنبه ۱۸ مارچ (۲۸ حوت) گفت که هفت میزایل و سه طیاره بی سرنشین (درون)‌ را در مناطق تحت کنترول شورشیان حوثی در یمن منهدم کرد که تهدیدی برای کشتی‌های تجارتی و کشتی‌های نیروی بحری امریکا بود.

شورشیان حوثی از اوسط ماه نومبر سال گذشته و پس از آغاز جنگ میان اسراییل و حماس در نوار غزه،‌ حملات خود را در بحیره سرخ آغاز کردند. آن‌ها می‌گویند که در همبستگی با فلسطینی‌های غزه این حملات را انجام می‌دهند.

فرماندهی مرکزی ایالات متحده (سنتکام) در یک پیام ایکس نوشته است:‌ ''نیروهای فرماندهی مرکزی ایالات متحده با موفقیت هفت میزایل ضد کشتی، سه طیاره بدون سرنشین (درون) و سه کانتینر نگهداری سلاح را در مناطق تحت کنترول حوثی‌ها در یمن برای دفاع از خود منهدم کردند."

در ادامه این پیام آمده است که "نیروهای ما این تسلیحات را شناسایی کرده و تشخیص دادند که تهدیدی فوری برای کشتی های تجاری و کشتی های نیروی بحری ایالات متحده امریکا استند. این اقدامات برای محافظت از آزادی کشتی‌رانی وامنیت آب‌های بین‌المللی برای نیروی بحری ایالات متحده و کشتی‌های تجاری انجام می‌شود."

حملات حوثی‌ها سبب افزایش هزینه‌ بیمه برای کشتی‌هایی شده است که در مسیر تجارتی اصلی بحیره سرخ رفت و آمد می‌کنند.

امریکا و بریتانیا در واکنش به این حملات از اواسط ماه جنوری به اینسو حملاتی را علیه اهداف حوثی‌ها در یمن آغاز کرده‌ اند، اما این حملات تاثیری در توقف اقدامات این گروه نداشته است.

این شورشیان سیستم تجارت بین المللی را با حملات بر کشتی‌هایی که از تنگه باب المندب در جنوب بحیره سرخ عبور می‌کنند، مختل کرده اند.

این حملات همچنین سبب شده تا شماری از شرکت‌ها از رفت و آمد کشتی‌ها از مسیر بحیره سرخ منصرف شوند و در عوض با سپری کردن سفر دو هفته‌ای از طریق جنوب افریقا به فعالیت‌ شان ادامه بدهند.

شورشیان حوثی بار‌ها گفته اند که حملات شان را در بحیره سرخ تا زمانی بر ضد کشتی‌های مربوط به اسراییل ادامه می‌دهند که اسراییل حملات خود را در غزه متوقف کند.

گروه

XS
SM
MD
LG