لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا بر شبکۀ مرتبط با تولید درون ایران تعزیرات وضع کرد


Iran Drone Drill
Iran Drone Drill

وزارت مالیهٔ ایالات متحده روز سه‌شنبه ۱۹ دسمبر (۲۸ قوس) گفت بر اعضای یک شبکهٔ متشکل از شرکت‌ها و افرادی که از برنامه‌ٔ تولید طیاره‌های بی سر‌نشین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی حمایت می‌کرد، تعزیرات جدید وضع کرده است.

این وزارت گفته است که تعزیرات جدید بر ۱۰ نهاد و شرکت و چهار نفر وضع شده است که در ایران،‌ مالیزیا،‌ هانگ کانگ و اندونیزیا مستقر بوده و به حمایت از تولید طیاره‌های بی سرنشین مرتبط به ایران متهم اند.

به گفتهٔ وزارت مالیهٔ ایالات متحده، این شبکه خرید قطعات به ارزش صدها هزار دالر را برای سازمان جهاد خودکفایی نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و برنامه تولید درون آن تسهیل کرده است.

برایان نلسن، معاون بخش تروریزم و استخبارات مالی وزارت مالیهٔ امریکا،‌ با نشر اعلامیه‌ای گفته است که '' تولید غیرقانونی و تکثیر درون‌های مرگبار ایران برای نیروهای نیابتی تروریستی‌اش در شرق میانه و روسیه، به تشدید تنش‌ها، طولانی شدن منازعه و تضعیف ثبات ادامه می‌دهد.''

واشنگتن از دیر زمان به اینسو تهران را به فراهم‌آوری طیاره‌های بی سرنشین برای روسیه متهم کرده است و گفته است که مسکو از درون‌های ساخت ایران در جنگ علیه اوکراین استفاده می‌کند. ایران اما فراهم‌آوری طیاره‌های بی سرنشین به روسیه را برای استفاده در جنگ اوکراین رد می‌کند.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی قصر سفید به تاریخ نهم جون سال روان میلادی با استناد از اطلاعات ادارات استخباراتی ایالات متحده گفت که مسکو صد‌ها طیارهٔ بی سرنشین ایران را به دست آورده و تلاش صورت می‌گیرد تا اوایل سال آینده، این طیاره‌های بی سرنشین در داخل قلمرو روسیه تولید شود.

مقامات ایران فراهم‌آوری طیاره‌ها بی سرنشین ساخت آن کشور به روسیه را تایید کرده اند، اما تاکید دارند که از آن در جنگ اوکراین استفاده نشده است.

حسین امیر عبداللهیان، وزیر خارجهٔ ایران، در واکنش به اتهامات کشورهای غربی از جمله ایالات متحده گفته است که "اگر برای ما ثابت شود روسیه از درون ایرانی در جنگ علیه اوکراین استفاده کرده، نسبت به این موضوع بی‌تفاوت نخواهیم بود و موضع ما درباره جنگ اوکراین توقف جنگ، بازگشت طرفین به مذاکره و بازگشت آوارگان به منازل‌شان است."

اما مقامات کیف مدعی اند که روسیه صدها درون ساخت ایران را برای انجام حملات بر زیربناها و غیرنظامیان اوکراینی کار گرفته است.

گروه

XS
SM
MD
LG