لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا: طالبان با پناه دادن به الظواهری توافق‌نامۀ دوحه را نقض کردند


همزمان با کشته‌شدن ایمن الظواهری، رهبر شبکۀ القاعده در کابل، پایتخت افغانستان، وزارت خارجۀ ایالات متحده می‌گوید که طالبان با پناه‌دادن به الظواهری توافقنامۀ امریکا-طالبان را به شدت نقض کرده اند.

وزارت خارجۀ امریکا روز سه‌شنبه دوم اگست (۱۱ اسد) در بیانیه‌ای گفت که گروه طالبان همواره به جامعۀ بین المللی اطمینان داده بود که به گروه‌های دهشت‌افگن در این کشور پناه نخواهد داد.

در توافقی که طالبان در ماه فبروری ۲۰۲۰ با امریکا امضا کردند، این گروه متعهد شد که روابط خود را با گروه‌های دهشت‌افگن قطع خواهند کرد و اجازه نخواهد داد که از خاک افغانستان علیه کشورهای دیگر استفاده شود.

این وزارت افزوده که طالبان همچنان با مردم افغانستان و با تمایل خود برای به رسمیت شناختن و عادی‌سازی روابط با جامعه جهانی "خیانت" کرده اند.

در بیانیۀ وزارت خارجۀ ایالات متحده آمده است که با وجود عدم تمایل یا ناتوانی طالبان در پابندی به تعهدات خود، امریکا به پشیبانی خود از مردم افغانستان، به ویژه زنان و به کمک‌های بشردوستانه‌اش ادامه خواهد داد.

جو بایدن،‌ رییس جمهور ایالات متحده، ناوقت دیروز گفت که ایمن الظواهری،‌ رهبر شبکهٔ القاعده در جریان یک عملیات هوایی نیروهای ایالات متحده در کابل کشته شد. آقای بایدن افزود که این حملۀ هوایی دو روز پیش و به دستور وی به گونۀ موفقانه انجام شد.

وزارت خارجۀ ایالات متحده همچنان گفته است که پس از کشته‌شدن ایمن الظواهری جهان مکان امن‌تر است و امریکا به اقدامات قاطعانۀ خود، علیه کسانی که کشور، مردم و متحدان‌اش را تهدید می‌کنند، ادامه خواهد داد.

طالبان در جریان سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ به شبکۀ القاعده در افغانستان پناه دادند و تقاضای امریکا برای خروج اسامه بن لادن، رهبر این گروه را رد کردند.

کشته‌شدن فرد شماره یک شبکۀ القاعده در شهر کابل واکنش‌های زیادی را به دنبال داشته و برخی از تحلیلگران افغان باور دارند که طالبان هیچ‌گاهی به تعهدات خود به جامعۀ بین المللی و مردم افغانستان پابند نبوده و احتمال دارد که این کشور بار دیگر به مرکز امن تروریستان تبدیل شود.

طارق فرهادی، یکی از این تحلیلگران، به صدای امریکا گفت که طالبان پیش از این، دربارۀ چگونگی و نوعیت این حملۀ هوایی به مردم افغانستان "دروغ" گفته و می‌خواستند تا این موضوع را پنهان کنند.

آقای فرهادی افزود: "فکر می‌کنم که روابط ایالات متحده با بخشی از طالبان تقریباً ناممکن می‌شود و اگر یک روزی هم قرار بود که طالبان از لست تروریستان خارج شوند- بعضی کسانی که در جابجایی الظواهری در کابل دست داشته اند، از این لست خارج شده نمی‌توانند."

به باور آقای فرهادی احتمال "انشعاب" در میان گروه طالبان وجود دارد که به گفتۀ وی، یک بخشی از این گروه در "قدرت" باقی خواهد ماند.

در این حال، رحمت‌الله نبیل، رییس پیشین امنیت ملی افغانستان، در رشته پیام‌های در تویتر مدعی شده که ایمن الظواهری در خانه‌ای که هدف حملۀ هوایی طیارۀ بدون سرنشین ایالات متحده قرار گرفت، مربوط به سراج‌الدین حقانی، سرپرست وزارت داخلۀ حکومت طالبان، است.

آقای نبیل افزوده است که پس از این حمله، سراج‌الدین حقانی به هدف مصوون ماندن با کاروان بزرگی، به شمول غیرنظامیان به ولسوالی چرخ ولایت لوگر رفته است.

او افزوده است: "پرسشی که مطرح می‌شود این است که اگر سراج‌الدین حقانی در پناه‌دادن به ایمن الظواهری سهم داشته، آیا وی دوباره به کابل باز خواهد گشت و وزیر خواهد ماند یا نه؟ و آیا او می‌تواند آزادانه گشت‌وگذار کند؟"

نام سراج‌الدین حقانی، یکی از افراد برجستهٔ گروه حقانی، درج فهرست سیاه وزارت خارجۀ ایالات متحده و از افراد زیر پیگرد ادارۀ تحقیقات فدرال (اف‌بی‌آی) است. امریکا برای معلوماتی که منجر به دست‌گیری او شود، مبلغ ۱۰ میلیون دالر انعام تعیین کرده است.

XS
SM
MD
LG