لینک های دسترسی

Breaking News

بهای یک دالر به کمتر از ۱۰۰ افغانی کاهش یافت


اتحادیۀ صرافان افغانستان می‌گوید که ارزش پول افغانی در برابر دالر امریکایی دوباره افزایش یافته و در حال حاضر، یک دالر به کمتر از ۱۰۰ افغانی در کابل و ولایات تبادله می‌شود.

عبدالرحمان زیرک، سخنگوی این اتحادیه روز جمعه ۱۷ دسمبر (۲۶ قوس) به صدای امریکا گفت که احتمال دارد ارزش افغانی در برابر دالر در روزهای اخیر سیر صعودی داشته باشد.

ارزش پول افغانی در برابر دالر اخیراً به گونۀ بی‌سابقه کاهش یافت و هفته گذشته یک دالر، حدود ۱۳۰ افغانی در بازارهای این کشور تبادله می‌شد.

آقای زیرک نبود پول در بانک‌های افغانستان، تقاضای زیاد مردم برای دالر و دیگر اسعار خارجی را در روزهای اخیر از دلایل عمدۀ افت ارزش افغانی عنوان کرد و افزود که این وضعیت با گذشت هر روز در حال بهترشدن است.

او افزود: "دلیل کاهش ارزش دالر در برابر افغانی، تصامیم تازۀ بانک مرکزی و طالبان بود و در ضمن وعدۀ بانک مرکزی افغانستان بود که گفتند در خزانۀ این بانک دالر موجود است و به زودی آن را به بازار عرضه می‌کند."

در این حال، قوماندانی امنیه ولایت کابل گفته است که تلاش‌ها برای جلوگیری از چاقاق دالر به کشورهای همسایه به ویژه پاکستان جریان دارد و در تازه‌ترین مورد، ۲۱ نفر به اتهام قاچاق‌ دالر به بیرون از این کشور بازداشت شده اند.

مبین، سخنگوی این به رسانه‌های محلی افغانستان گفته است که بیشتر این افراد از شهر کابل و به ویژه از سرای شهزاده، بزرگترین مرکز تبادلۀ ارز افغانستان بازداشت شده اند.

گفته می‌شود که از نزد این افراد، دست‌کم ۱۸ میلیون دالر کشف و ضبط شده است.

با افزایش ارزش دالر در برابر پول افغانی در روزهای اخیر، بهای مواد اولیه و نفت در کابل و اکثر ولایات افغانستان به گونۀ بی‌سابقه افزایش یافت.

این در حالی است که طالبان دو روز پیش، برای کنترول نرخ مواد اولیه و نفت، استفاده از ارزهای خارجی را در این کشور ممنوع کردند.

وزارت داخلۀ طالبان گفت که در آخرین نشست مشترک مقام‌های این گروه، تصمیم گرفته شد که پس از این تمامی معاملات در این کشور با پول افغانی اجرا شود.

این وزارت هشدار داده کسانیکه از فیصلۀ رهبری این گروه سرپیچی کند، مجازات خواهند شد.

XS
SM
MD
LG