لینک های دسترسی

Breaking News

برنامۀ جهانی غذا برای رسیدگی به بحران بشری افغانستان به ۱۷۲ میلیون دالر نیاز عاجل دارد


همزمان با تشدید بحران بشری در افغانستان برنامۀ جهانی غذا (WFP) گفته است که برای رسیدگی به نیازمندان در این کشور به ۱۷۲ میلیون به طور عاجل دالر نیاز دارد.

این ادارۀ سازمان ملل متحد روز سه شنبه ۱۶ اگست (۲۵ اسد) گفت که در حال حاضر، میلیون‌ها خانواده در افغانستان تقریباً هیچ چیزی برای زمستان پیشرو ندارند.

ملل متحد افزوده که برنامۀ جهانی غذا در تلاش است تا بتواند مواد خوراکی را به مناطق دوردست این کشور، پیش از فرا رسیدن فصل زمستان ذخیره کند.

این ادارۀ ملل متحد در صحفۀ تویترش اضافه کرده است: "برنامه جهانی غذا نیاز عاجل به ۱۷۲ میلیون دالر دارد تا بتواند برای زمستان آماده‌گی بگیرد."

با مسلط شدن طالبان بر افغانستان و قطع کمک‌های خارجی، افغانستان با بحران شدید بشری و اقتصادی مواجه شده است.

پیش از این، برنامه جهانی غذا (WFP) گفته بود که بیش از ۲۴ میلیون نفر در افغانستان مصوونیت غذایی ندارند و بیش از ۹۰ درصد افغان‌ها به کمک‌های غذایی نیازمند استند.

به گفتۀ این ادارۀ ملل متحد، از آغاز سال جاری میلادی تا کنون بیش از ۱۸ میلیون نفر در این کشور از کمک‌های بشردوستانه مستفید شده اند. بر اساس معلومات برنامه جهانی غذا در این مدت، برای افراد آسیب‌پذیر، ۴۱۰هزار تن مواد غذایی و بیش از ۱۱۵ میلیون دالر پول نقد توزیع کرده است.

در همین حال، معاون هماهنگ‌کنندۀ امور کمک‌های بشری سازمان ملل متحد از افزایش فقر و گرسنگی در افغانستان ابراز نگرانی کرده و گفته است که از میان ۴۰ میلیون جمعیت این کشور، ۳۵ میلیون آن در فقر زندگی می‌کنند.

رامز الاکبروف همچنان گفت که با نزدیک شدن فصل زمستان و کم شدن بودجهٔ کمک‌های بشردوستانه،‌ میلیون‌ها افغان در پرتگاه گرسنگی قرار گرفته اند.

اخیراً دفتر هماهنگی کمک‌های بشری سازمان ملل متحد (اوچا) گفته بود که با آنکه تلاش‌های زیادی برای جلوگیری از بحران بشری در افغانستان صورت گرفته، این اقدامات کافی نیست و در حال حاضر شهروندان این کشور به شدت به کمک‌های بین‌المللی نیاز دارند.

اوچا به تاریخ ۱۱ اگست (۲۱ اسد) با نشر گزارشی گفت که سازمان‌های بین‌المللی و شرکای غیرحکومتی، در جریان امسال تلاش‌های زیادی را برای رسیدگی به نیازمندان در افغانستان انجام داده و تا پایان ماه جون، ۲۳ میلیون نفر از کمک‌های بشردوستانه مستفید شده اند.

نگرانی‌ها از کاهش کمک‌های بشردوستانۀ جامعه بین‌المللی به مردم افغانستان در حالی مطرح می‌شود که پیش از این، کشورهای کمک‌کننده در نشست مجازی جذب کمک‌های بشری به افغانستان، کمک ۲.۴ میلیارد دالری را برای سال ۲۰۲۲ تعهد کردند. اما ملل متحد برای رسیدگی به بحران انسانی در افغانستان، خواستار کمک ۴.۴ میلیارد دالر شده بود.

در این نشست ایالات متحده، بریتانیا و اتحادیه اروپا متعهد به کمک مالی شدند. وزارت خارجۀ امریکا پس از این نشست اعلام کرد که ۲۰۴ میلیون دالر دیگر به مردم افغانستان کمک خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG