لینک های دسترسی

Breaking News

جهان باید در تعامل با طالبان به حقوق بشر اهمیت دهد - شورای حقوق بشرملل متحد


نمایندۀ دایمی افغانستان در ژنیو و شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، می‌گوید که آنچه در افغانستان می‌گذرد، ممکن است به "آپارتاید جنسیتی" تبدیل شود.

نصیر احمد اندیشه روز جمعه ۱۵ مارچ (۲۵ حوت) بیانیه مشترک را در مورد وضعیت زنان و دختران در افغانستان که ۴۰ عضو شورای حقوق بشر ملل متحد تایید کرده، به این شورا ارایه کرد.

اندیشه گفت که وضعیت وخیم زنان و دختران در افغانستان نیازمند واکنش هماهنگ جامعه بین‌المللی است.

او با اشاره اینکه طالبان تعهدات شان را عملی نکرده اند، گفت: "وعده‌های طالبان از جمله در مورد احترام به حقوق بشر محقق نشده است و مجموعه اعمال این گروه و فرامین آنان به‌ دلیل ماهیت گسترده و محدودکننده می‌تواند آپارتاید جنسیتی باشد".

همچنان نصیر احمد اندیشه گفت که با نگاه گسترده به این عملکردها، طالبان ممکن اقدامات خشونت‌بارخود بر اساس جنسیت را افزایش دهند.

اندیشه افزود که رژیم نهادینه‌شده ستم و سلطه سیستماتیک، با هدف حفظ آن رژیم، از جمله توسط گزارشگر ویژه، به عنوان "آپارتاید جنسیتی" توصیف شده و این وضعیت چیزی کمتر از پاسخگویی کامل نمی‌خواهد.

در این بیانیه‌ای مشترک از نهادهای بین‌المللی حقوق بشر خواسته شده تا وضعیت ناهنجار کنونی حقوق بشر در افغانستان را از نزدیک نظارت کنند.

همچنان این بیانیه از تمامی کشورهای متعهد به اساسنامه روم خواسته است تا در تحقیقات با سارنوالان محکمه بین‌المللی جرایم همکاری کامل داشته باشند. این بیانیه از پالیسی جدید سارنوالان این محکمه در مورد جرایم مبتنی بر جنسیت استقبال کرده است.

نمایندگان کشورها در شورای حقوق بشر در این بیانیه از حکومت‌ها خواسته اند تا در هر گونه تعامل با طالبان، بر تعهدات افغانستان برای احترام به حقوق بشر و اطمینان از مشارکت فعال جوانب دخیل در افغانستان، از جمله زنان، در گفتگوهای مربوط به آینده این کشور تاکید کنند.

در اعلامیه آمده است: "ما از دولت‌ها می‌خواهیم که از تصمیم در مورد آغاز مذاکرات درباره کنوانسیون جنایات علیه بشریت در سال جاری حمایت کنند و در جهت بازتاب کافی آزار جنسی سیستماتیک تلاش کنند. در نهایت، ما در مورد نقض حقوق بشر، متناسب با وخامت وضعیت خواستار پاسخگویی فوری استیم".

حکومت طالبان هنوز به این بیانیه مشترک واکنش نشان نداده اند، اما قبل بر این، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان چنین گزارش‌ها و اعلامیه‌ها از سوی سازمان‌های بین‌المللی را تلاشی برای تبلیغات علیه حکومت شان خوانده است.

حکومت طالبان را که در اگست ۲۰۲۱ میلادی بار دیگر در افغانستان به قدرت رسید، تا اکنون هیچ کشور و سازمان بین‌المللی به رسمیت نشناخته است.

احترام به حقوق بشر به ویژه حقوق زنان، دختران و اقلیت‌های قومی – مذهبی، قطع روابط با گروه‌های دهشت‌افگن و ایجاد حکومت فراگیر از شرط‌های جامعه جهانی برای به رسمیت‌شناختن حکومت طالبان بیان شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG