لینک های دسترسی

Breaking News

ممکن در مهتاب بیشتر از تصور آب موجود باشد - پژوهش جدید


براساس دو مطالعهٔ جدید، ممکن در کرهٔ ماه بیشتر از آنچه در گذشته حدس زده می‌شد، آب موجود باشد.

این دو مطالعهٔ که به تاریخ ۲۶ اکتوبر (پنجم عقرب) نشر شد، فضانوردان را ذوق‌زده کرده است که ممکن در سطح مهتاب آب و حتی مواد سوخت نیز یافت کنند.

در حدود یک دهه پیش چنین حدس زده می‌شد که مهتاب یک کرهٔ خشک و بی‌جان است، اما از ۱۰ سال به اینسو از یافته‌های مطالعات متعدد بر میاید که در بخش‌های این همسایه نزدیک آسمانی آثاری از آب گیرمانده است.

بر اساس این دو تحقیق جدید که در نشریه Nature Astronomy نشر شده است، بر علاوه آب،‌ مقادیری یخ نیز در مناطق قطب تاریک مهتاب ذخیره شده است.

در تحقیقات پیشین، دانشمندان با سکن کردن، آثار آب را در سطح کره ماه یافته بود، اما نتوانسته بودند آب را از هایدروکسل تفکیک کنند. هایدروکسل مالیکولی است که از یک اتم هایدروجن و یک اتم اکسیجن ساخته شده است، در حالیکه آب حاوی دو اتم هایدروجن و یک اتم اکسیجن است.

در تحقیقات جدید مدارک بیشتر کیمیایی ارایه شده است که موجودیت مالیکول آب را حتی در مناطقی که خورشید بر آن می‌تابد، ثابت می‌سازد.

در نتیجهٔ سکن تازه که با دقت بیشتر انجام شده، دانشمندان توانستند بدون ابهام ‌آثار مالیکول آب را تفکیک کنند.

پژوهشگران معتقد اند که آب در داخل مهر‌ه های شیشه‌ای یا مواد دیگری گیرمانده است و به همین دلیل از محیط ناگوار قمری محفوظ مانده است.

دانشمندان دخیل در این پژوهش گفته اند که نظارت بیشتر در دانستن این موضوع کمک خواهد کرد که این آب از کجا آمده و چگونه در اینجا گیرمانده است.

نویسندگان این تحقیق می‌گویند که موجود یخ در دهانه‌های بخش‌های تاریک ماه و موجود آب در سطح این کره به معنی است که در حدود ۴۰ هزار کیلومتر مربع سطح مهتاب ظرفیت گیرکردن آب را دارد.

اداره ملی فضایی ایالات متحده (ناسا) که می‌خواهد در مدار مهتاب یک ایستگاه فضایی را ایجاد کند که بر اساس پیشبینی‌ها حفر یخبندان در قطب جنوب مهتاب ممکن روزی منبع آب آشامیدنی باشد و با تجزیهٔ مالیکول‌ها ممکن مواد سوخت برای راکت‌ها در سفر های آیندهٔ‌ فضایی ساخته شود.

XS
SM
MD
LG