لینک های دسترسی

Breaking News

تامس وست: حقوق بشر در محراق تعامل با طالبان قرار گیرد


نمایندۀ ویژه ایالات متحدۀ امریکا برای افغانستان از وضعیت حقوق بشری به ویژه حقوق زنان و دختران در افغانستان ابراز نگرانی کرده و گفته که نیاز است تا حقوق بشر در محراق تعامل آنان با گروه طالبان قرار گیرد.

تامس وست روز یکشنبه ۱۱ دسمبر (۲۰ قوس) در رشته پیام‌های به مناسب روز جهانی حقوق بشر در تویتر نوشته است که در حال حاضر، زنان و دختران افغان با محدودیت‌های زیادی روبرو هستند.

به گفتۀ آقای وست هم اکنون فضا برای آموزش زنان و دختران، کار، سفر بدون محرم و زندگی در اجتماع تنگ‌تر شده است. این دپلومات امریکایی همچنان از کوچک‌تر شدن فضای کار برای رسانه‌ها و محدودیت‌ها بر آزادی بیان در افغانستان ابراز نگرانی کرده است.

نمایندهٔ ویژهٔ امریکا در امور افغانستان تاکید کرده است که باید حقوق بشر در محراق تعامل با طالبان قرار داشته باشد.

پس از مسلط شدن دوباره طالبان بر افغانستان، این گروه مقررات سخت‌گیرانه را بر زنان در افغانستان وضع کرد، زنان از کار در ادارات دولتی به استثنای چند ادارۀ معدود منع شدند، مکاتب متوسطه و لیسه به روی دختران مسدود شد و به زنان دستور داده شد که بدون محرم شرعی به سفر نروند.

در این حال، رینا امیری، نمایندهٔ ویژهٔ وزارت خارجهٔ ایالات متحده در امور حقوق بشر و زنان برای افغانستان نیز با ابراز نگرانی گفته است که در حال حاضر، حقوق بشر به گونۀ سیستماتیک در این کشور از بین رفته است.

خانم امیری نیز با نشر پیامی در تویتر گفته است: "ما در کنار مدافعان شجاع حقوق بشر باقی خواهیم ماند که در این شرایط دشوار برای تامین حقوق بشر در افغانستان تلاش می‌کنند."

در این حال، سازمان عفو بین‌الملل به مناسبت روز جهانی حقوق بشر، خواستار ادامۀ همبستگی با مردم افغانستان شده است. این سازمان در پیامی در تویتر گفته است که جهان در حالی از این روز تجلیل می‌کند که طالبان به نقض گستردۀ حقوق بشر در افغانستان ادامه می‌دهند.

به گفتۀ عفو بین‌الملل مردم افغانستان هم اکنون در برابر نقض حقوق شان توسط طالبان و ناملایمات جاری در این کشور مقاومت می‌کنند و به گفتۀ این سازمان، نیاز است تا همه به همبستگی با مردم افغانستان ادامه دهند.

این در حالی است که روز گذشته هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) به مناسبت روز جهانی حقوق بشر گفت که وضعیت حقوق بشری در این کشور به شدت وخیم است و از طالبان خواست که تمامی اقداماتی را لغو کنند که حقوق اولیۀ افغان‌ها به ویژه حقوق زنان و دختران را محدود می‌کند.

یوناما گفتذ است که طالبان در حال افزایش استفاده از مجازات جسمانی، مانند شلاق‌زدن متهمین در محضر عام هستند که "این‌ها نوعی از رفتار ظالمانه، غیرانسانی یا تحقیرآمیز است و بنابر این توسط تعدادی از معاهدات و کنوانسیون‌های بین‌المللی که افغانستان یکی از کشورهای عضو آن است، ممنوع است."

XS
SM
MD
LG