لینک های دسترسی

Breaking News

از دومین سالروز مرگ قاسم سلیمانی در عراق بزرگداشت صورت گرفت


هزاران نفر از حامیان ایتلاف حشدالشعبی عراق روز شنبه اول جنوری (۱۱ جدی‌) از دومین سالروز کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران ایران و مهدی المهندس، فرمانده گروه شیعۀ حشد الشعبی عراق بزرگداشت به عمل آوردند.

قاسم سلیمانی و مهدی المهندس به فرمان دونالد ترمپ رییس جمهور پیشین ایالات متحده به تاریخ سوم ماه جنوری سال ۲۰۲۰ در یک حملهٔ هوایی ایالات متحده در نزدیکی بغداد کشته شدند.

سلیمانی که هنگام کشته شدن ۶۲ ساله بود، دومین شخص قدرتمند در ایران به شمار می رفت و تنها پاسخگو به علی خامنه ای، رهبر ایران بود.

قاسم سلیمانی رابطه نزدیکی با فرماندهان شبه نظامیان شیعه عراق، لبنان، فلسطین، سوریه و یمن داشت.

او درعراق با سه گروه عصایب اهل الحق، کتایب حزب الله و سازمان بدر، در لبنان با گروه حزب الله، در فلسطین گروه با حماس و گروه جهاد اسلامی، در یمن با شورشیان حوثی و در سوریه با گروه فاطمیون ارتباط نزدیک و همکاری‌های گسترده داشت و بر اساس گزارش اسوشیتدپرس، قاسم سلیمانی هزاران جنگجو را در عراق، سوریه، لبنان؛ یمن و نوار غزه آموزش داده است.

رییس جمهور ترمپ، قاسم سلیمانی را "تروریست شمار یک جهان" خوانده که به گفته‌ٔ او در بی ثبات سازی منطقه و حمایت از گروه‌های تندرو نقش مهمی داشت.

ایالات متحدۀ امریکا، سلیمانی را یکی از مهره های اصلی در طراحی فعالانه حملات بر نظامیان امریکایی نامیده و او را مسوول سازماندهی حملات، به شمول حملۀ ۲۷ دسمبر، بر پایگاه های ایتلاف در عراق خوانده بود و آقای ترمپ در آن زمان گفت که این حمله در پاسخ به موجی از حملات علیه منافع ایالات متحده در عراق صورت گرفته است.

ایران که نفوذ قابل توجهی در کشور همسایه‌اش، عراق دارد، هشدار داد که انتقام مرگ سلیمانی را خواهد گرفت.

پنج روز پس از کشته شدن سلیمانی، ایران بیش از ۱۲ میزایل بالستیک را بر نیروهای امریکایی و ایتلاف در عراق پرتاب کرد.

این میزایل‌ها در پایگاه‌های عین الاسد در ولایت انبار عراق و پایگاه دیگر در شهر اربیل، مرکز منطقۀ خودمختار کردستان عراق اصابت کردند.

از آن زمان به بعد ده‌ها راکت و بمب کنار جاده تاسیسات امنیتی، نظامی و دپلوماتیک غربی را در سراسر عراق هدف قرار داده است.

مقامات عراقی و غربی جناح های تندرو طرفدار ایران را مسوول این حملات می‌دانند که هرگز هیچ گروهی مسوولیت آن را بر عهده نگرفته است.

گروه الحشد بارها خواستار خروج نیروهای امریکایی از عراق شده است. فالح الفیاض، یکی از مقامات ارشد حشد، امروز این درخواست را تکرار کرد و گفت که کشته شدن سلیمانی و مهندس "جنایت علیه حاکمیت عراق" است.

مقامات ایتلاف به رهبری ایالات متحده و مقامات نظامی عراق در ماه دسمبر پایان ماموریت جنگی نیروهای تحت رهبری ایالات متحده در عراق را اعلام کردند و گفتند که تمام نیروهای باقی مانده به ماموریت آموزش و مشاورت به نیروهای عراقی تمرکز خواهند کرد.

اکنون حدود ۲۵۰۰ نظامی امریکایی و ۱۰۰۰ نیروی ایتلاف برای آموزش و مشاورت در عراق مستقر هستند و انتظار می رود شمار این نیروها در عراق ثابت بماند.

XS
SM
MD
LG