لینک های دسترسی

Breaking News

قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس ایران در حملۀ امریکا کشته شد


قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ایران در یک حملۀ هوایی نظامیان امریکایی در میدان هوایی بغداد عراق کشته شد.

وزارت دفاع ایالات متحده با نشر اعلامیه‌ای کشته شدن قاسم سلیمانی را در حملۀ نظامیان امریکایی تایید کرده و گفته است که این حمله به دستور رییس جمهور دونالد ترمپ صورت گرفته است.

اعلامیۀ وزارت دفاع امریکا این حمله را "اقدام قاطع دفاعی برای حفاظت از پرسونل ایالات متحده" توصیف کرده است. در اعلامیه، قاسم سلیمانی مسوول مرگ صدها و زخمی شدن هزاران نظامی امریکایی و کشورهای ایتلاف خوانده شده است.

وزارت دفاع ایالات متحده همچنین گفته است: "قاسم سلیمانی فعالانه حملات بر نظامیان و دپلومات‌های امریکایی در عراق و سرتاسر منطقه را طراحی می‌کرد".

قاسم سلیمانی، بر اساس اعلامیۀ وزارت دفاع امریکا، مسوول سازماندهی حملات، به شمول حملۀ ۲۷ دسمبر، بر پایگاه های ایتلاف در عراق بوده است.

با کشته شدن سلیمانی که مسوول فعالیت‌های نظامی برون مرزی سپاه پاسداران انقلاب ایران است، انتظار می‌رود که تنش میان تهران و واشنگتن بیشتر از پیش اوج گیرد.

نیروی قدس سپاه پاسداران ایران در صفوف نیروهای طرفدار بشارالاسد در سوریه دخیل بوده و پس از شکست رژیم صدام حسین در عراق، رابطۀ نزدیک با گروه های شبه نظامی شیعۀ عراق داشته اند.

مقام‌های امریکایی گفته اند که سپاه قدس، زیر فرمان سلیمانی، به تندروان چگونگی تولید و استعمال بم‌های مرگبار را آموزش می‌داد تا از آن بر ضد نیروهای امریکایی مستقر در عراق کار بگیرند.

تلویزیون دولتی ایران نیز به نقل از اعلامیۀ سپاه پاسداران آن کشور، این حمله را تایید کرده و گفته است که در آن مهدی المهندس، فرمانده گروه شیعۀ حشد الشعبی عراق نیز کشته شده است.

حملۀ نظامیان امریکایی بر قاسم سلیمانی و مهدی المهندس درست سه روز پس از آن صورت می‌گیرد که شبه نظامیان حشد الشعبی که از حمایت ایران برخوردار اند، بر سفارت امریکا در بغداد یورش برده و قصد ورود به ساختمان سفارت را داشتند.

وزارت دفاع ایالات متحده گفته است: "جنرال سلیمانی همچنین حملات بر سفارت ایالات متحده در بغداد را که این هفته انجام شد، سازماندهی کرده بود.

در این اعلامیه آمده است که ایالات متحده برای حفاظت از شهروندان و علایق این کشور هر گونه اقدامات لازم را اتخاد خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG