لینک های دسترسی

Breaking News

افغانستان از ثبت سه واقعۀ بیماری 'قارچ سیاه' خبر داد


وزارت صحت عامۀ افغانستان می‌گوید که همزمان با گسترش شیوع کروناویروس در این کشور، سه واقعۀ "بیماری قارچ سیاه" (فنگس) در این کشور ثبت شده است.

وحید مجروح، سرپرست این وزارت روز شنبه سوم جولای (۱۲ سرطان) به خبرنگاران گفت که این بیماری یک نوع عفونت کشندهٔ است که بیشتر بیماران کووید۱۹ به آن مبتلا شده اند.

آقای مجروح افزود که این واقعات در ولایت‌های کابل، بغلان و سمنگان ثبت شده و آزمایش بیماری کووید۱۹ این افراد، نیز مثبت بوده است.

او افزود: "بیماری قارچ سیاه، از جمله امراض بسیار نادر است. در سال‌های گذشته واقعات آن در افغانستان دیده نشده است. این بیماری نزد آن تعداد افرادی پیدا می‌شود که سیستم ایمنی و دفاعی بدن شان آسیب دیده باشد."

عامل این عفونت کشنده موکورمایکوزس یا فنگس سیاه می‌باشد که معمولاً در خاک و نباتات پوسیده به ویژه برگ‌ها یافت می‌شود.

اسپورها (تخمه‌ها) فنگس سیاه از طریق تنفس وارد بدن شده و انسان را به این عفونت مبتلا می‌سازد. این فنگس بیشتر در شفاخانه‌ها و خانه‌ها توسط ماشین‌های مرطوب‌کنندهٔ هوا و بالون های اکسیجن حاوی آب آلوده پخش می‌شود.

این عفونت چقدر خطرناک است؟

این عفونت به دلیل نوعیت تهاجمی و کشنده بودنش باید زود از بین برود. بعضی اوقات جراحان مجبورند بینی، چشم یا حتی فک (الاشه) بیماران را بردارند تا جلو رسیدن آن به مغز را بگیرند.

براساس آمار مرکز کنترول و وقایه امراض ایالات متحده، میزان مرگ و میر این عفونت ۵۴ در صد است.

این بیماری ساری نیست، اما می‌تواند ظرف چند روز جان بیمار را بگیرد. پیش از این در هند معمولاً سالانه ده‌ها نفر به این بیماری مبتلا می‌شدند.

این در حالی است که همزمان با گسترش شیوع کرناویروس در هند، هزاران نفر به این عفونت کشنده مبتلا شده اند.

XS
SM
MD
LG