لینک های دسترسی

Breaking News

سه دست آورد عمدۀ حکومت افغانستان


عادی سازی روابط میان کابل و غرب، امضای توافق تاپی و عضویت افغانستان در سازمان تجارت جهانی، دست آورد های عمدۀ این کشور است.
عادی سازی روابط میان کابل و غرب، امضای توافق تاپی و عضویت افغانستان در سازمان تجارت جهانی، دست آورد های عمدۀ این کشور است.

آگاهان به این باوراند که در بیش از یک سال گذشته، حکومت وحدت ملی افغانستان چه در عرصۀ تامین امنیت یا اشتغالزایی و یا هم ایجاد وحدت میان گروه مختلف از موثریت لازم برخوردار نبوده است.

اما شماری از مقامات افغانستان و تحلیلگران سیاسی به این باورند که حکومت آن کشور در عرصه سیاست منطقه یی و بین المللی موفقیت های را به دست آورده است.

مجیب الرحمان رحیمی، سخنگوی رئیس اجراییه حکومت افغانستان، تائید می کند که حکومت افغانستان به گونۀ که مردم توقع داشت نتوانسته عمل کند، اما ادعا می کند که در یک سال گذشته، حکومت آن کشور در عرصۀ بین المللی افغانستان دست آورد های داشته است.

آقای رحیمی گفت: "با روی کار آمدن حکومت وحدت ملی، پیمان امنیتی با ایالات متحده امضا شد و روابط افغانستان با کشور های عضو ناتو و اتحادیه اروپا، بهبود یافت."

آقای رحیمی افزود که با وجود تلاش ها، روابط میان کابل و اسلام آباد نتایج ملموسی را در قبال نداشته، اما با سایر کشور های منطقه، روابط افغانستان در حال بهبودی است.

آقای رحیمی گفت: "با سایر کشور های همسایه، افغانستان روابط سنتی و دیرینۀ خود را حفظ کرد. با ایران، کشور های آسیای میانه، روسیه و چین روابط بهبود یافته و در حال بهبودی است."

آقای رحیمی همچنین عضویت افغانستان در سازمان تجارت جهان و امضای قرار داد تاپی یا انتقال لولۀ گاز ترکمنستان از طریق افغانستان به پاکستان و هند را از جملۀ دست آورد های حکومت افغانستان عنوان کرد.

TAPI LOGO
TAPI LOGO

در همین حال، سید طیب جواد، سفیر پیشین افغانستان در واشنگتن دی سی، در مصاحبۀ به رادیو آشنا صدای امریکا نیز تایید کرد که حکومت افغانستان با وجود افزایش حملات گروه طالبان و میزان بیکاری، در عرصۀ بین المللی دست آورد های داشته است.

آقای جواد به صورت مشخص از عادی سازی روابط میان کابل و واشنگتن که در زمان ریاست جمهوری حامد کرزی، رئیس جمهوری پیشین کشور، پر تنش بود، و جلب توجه مجدد دول عضو ناتو سخن گفت.

این دیپلومات پیشین افغانستان به این باور است که عضویت افغانستان در سازمان تجارت جهانی و امضای قرار داد تاپی، موجب همگرایی منطقه یی در عرصۀ تجارت خواهد شد.

آقای جواد گفت: "تاپی نه تنها یک قرار داد مهم در گسترش اقتصاد منطقه است، بلکه می تواند در ایجاد ثبات سیاسی و امنیت نقش بازی کند، زیرا احتیاج متقابل را به خصوص با کشور های ایجاد می کند که حالا مشکلات امنیتی ایجاد می کند."

به نظر می رسد که اشارۀ ضمنی آقای جواد به پاکستان است، کشوریکه همواره از سوی مقامات افغان متهم به حمایت گروه های دهشت افگن در افغانستان شده است.

به هیمن شکل، به گفتۀ آقای جواد عضویت افغانستان در سازمان تجازت جهان، موجب ایجاد فرصت های بیشتر تجارت و سرمایه گذاری در افغانستان می گردد.

در همین حال عبدالقیوم سجادی، عضو ولسی جرگه افغانستان، تائید می کند که حکومت افغانستان در بیش از یک سال گذشته دست آورد های در تحکیم روابط میان افغانستان و کشور های منطقه و به همین شکل در سطح بین المللی به ویژه با امریکا داشته است، اما او استدلال می کند که افزایش نا امنی، بیکاری و اختلافات سیاسی در کشور، دست آورد های منطقه یی و بین المللی افغانستان را تحت شعاع قرار می دهد.

آقای سجادی گفت: "طبعاً دست آورد های در عرصۀ سیاست خارجی وجود داشته، اما تاکید می کنم که سیاست خارجی زمانی می تواند به معنی واقعی موفق باشد که حکومت از پیشتیبانی مردم و از حمایت افکار عمومی برخوردار باشد."

مقامات افغانستان و شماری از تحلیلگران سیاسی و اعضای ولسی جرگۀ افغانستان در حالی صحبت از دست آورد های منطقه یی و بین المللی افغانستان می کنند که این کشور با دشواری های جدی از جمله افزایش میزان بیکاری، نا امنی، اختلافات جدی سیاسی، فقر و موجودیت فساد ادرای رنج می برد. همۀ این موارد موجب شده است تا ده ها هزار شهروند آن کشور از طریق قاچاق تلاش دارند به کشور های اروپایی مهاجرت کنند.

دلیل و دلایل این همه نا رسایی ها چه است؟

سخنگوی رئیس اجرائیه افغانستان، سه دلیل عمده در این مورد دخیل می داند. او گفت "ما در حال گذار از اقتصاد متکی به کمک های بین المللی و قوای ناتو قرار داریم. گذار امنیتی، گذار سیاسی و گذار اقتصادی تاثیرات منفی را در افغانستان در قبال داشته است."

اما غلام حسین ناصری، عضو ولسی جرگۀ افغانستان با دیدگاه متفاوت به این باور است که نا رسایی های حکومت افغانستان ناشی از میراث حکومت قبلی در افغانستان است.

این عضو ولسی جرگه ادعا می کند که با وجود کمک های بیش از صد میلیارد دالر جامعه بین المللی برای حکومت قبلی افغانستان، حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین کشور، نتوانست یک نظامی سیاسی-اقتصادی-اجتماعی را در افغانستان اساس گذاری کند.

به باور آقای ناصری، روی همین دلیل انتخابات سال گذشته نیز نتیجۀ عملکرد و میراث حکومت قبلی است که در عمل، ایجاد حکومت وحدت ملی مثل هر کشور دیگر، تجربۀ ناکام به اثبات رسید.

  • 16x9 Image

    خالد مفتون - واشنگتن

    خالد مفتون، به عنوان تهیه کننده گزارش های تحلیلی و گوینده خبر، کارش را از ابتدای سال ۲۰۱۴ در رادیو صدای امریکا در واشنگتن آغاز کرد. خالد پیشتر از این، حدود ۱۰ سال در رسانه های بین المللی مختلف به شمول خبرگزاری آلمان درکابل و رادیو آزادی در پراگ کار کرده بود. خالد مفتون سند لیسانس حقوق و علوم سیاسی را از دانشگاه کابل دریافت کرده و سند ماستری را در رشته مدیریت عامه از انستیتوت مطالعات بین المللی مونتری کالیفرینای امریکا کسب کرده است.

XS
SM
MD
LG