لینک های دسترسی

Breaking News

تیلرسن خواهان اعادۀ حکومت ملکی در زمبابوی شد


ریکس تیلرسن، وزیر خارجۀ ایالات متحده، روز جمعه از مقامات زمبابوی خواست تا مطابق به قانون اساسی آن کشور، به زود ترین فرصت حکومت غیر نظامی در آن کشور اعاده شود.

اظهارات آقای تیلرسن در مورد اعادۀ حکومت ملکی در زمبابوی در حالی بیان شد که رابرت موگابی، رئیس جمهور آن کشور، در اوایل این هفتۀ توسط نظامیان آن کشور تحت نظارت گرفته شد.

آقای تیلرسن گفت که "در زمبابوی فرصتی به وجود آمده تا در مسیر جدید حرکت کند، مسیری که در آن انتخابات دموکرات و احترام به حقوق بشر باشد. و در نهایت مردم زمبابوی حکومت شان را انتخاب کنند."

آقای تیلرسن که در نشست وزرای کشور های افریقایی سخنرانی می کرد، همچنین گفت که ایالات متحده مایل است تا زمبابوی را در قسمت مرحله عبوری به مسیر دموکراسی، کمک کند.

رابرت موگابی، رئیس جمهور زیمباوی بعد از آنکه توسط نظامیان در اوایل این هفته تحت نظارت قرار گرفت، برای اولین بار روز جمعه در ملای عام ظاهر شد.

رابرت موگابی در اوایل هفتۀ جاری توسط نظامیان زمبابوی در حبس خانگی قرار گرفت
رابرت موگابی در اوایل هفتۀ جاری توسط نظامیان زمبابوی در حبس خانگی قرار گرفت

​رهبر سالخوردۀ زیمبابوی در محفل فراغت محصلین در هراری، پایتخت زیبمباوی، حضور یافته و مورد استقبال مردم قرار گرفت.

مردم زیمبابوی امیدوار حل بحران فوری سیاسی در کشور شان اند، اما مخالفین، فعالین نهاد های مدنی و گروه های مذهبی خواهان برکناری موگابی اند.

آقای موگابی در سال ۱۹۸۰ میلادی در زمبابوی به قدرت رسید.

وزیر خارجۀ ایالات متحده در این نشست همچنین تاکید کرد که کشورش خواهان افزایش تجارت با دول افریقایی است و در عین امریکا خواهان حکومتداری خوب در کشور های افریقایی است. علاوه بر آن، آقای تیلرسن بر مبارزه مشترک بر ضد بر ضد دهشت افگنی شد.

آقای تیلرسن افزود که تجارت، حکومتداری خوب و مبارزۀ مشترک بر ضد دهشت افگنی روابط میان ایالات متحده و کشور های افریقایی را در چند دهۀ آینده تقویت خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG