لینک های دسترسی

Breaking News

تام وست با ملا یعقوب و کرزی در امارات ملاقات کرده است


تام وست، نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده در امور افغانستان در سفرش به ابوظبی، پایتخت امارات متحدۀ عرب با ملا یعقوب، سرپرست وزارت دفاع حکومت طالبان و حامد کرزی، رییس جمهور پیشین افغانستان ملاقات کرده است.

یک سخنگوی وزارت خارجۀ ایالات متحده روز چهارشنبه هفتم دسمبر (۱۶ قوس) در پاسخ به پرسش صدای امریکا، دیدار آقای وست با وزیر دفاع طالبان را تایید کرد و گفت که چون این سفر همزمان با سفر هیات طالبان بود، نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده نیز از این فرصت برای پالیسی تعامل عملی استفاده کرد.

سخنگوی وزارت خارجۀ گفت: "وست از فرصت پیش آمده استفاده کرد و با نمایندگان طالبان ملاقات کرد تا در خصوص مسایل بسیار مهم برای ایالات متحده و جامعۀ بین‌المللی به شمول وخامت وضعیت حقوق بشر در افغانستان و محدودیت‌های وضع شدۀ طالبان بر زنان و دختران افغان صحبت کند."

آقای وست همچنان پس از دیدارش با حامد کرزی، رییس جمهور پیشین افغانستان در امارات متحدۀ عرب در یک پیام تویتر نگاشته است که از اینکه آقای کرزی قادر به بیرون شدن از افغانستان شد، خرسند است.

او همچنین گفته است که در شهرهای دوبی و ابوظبی با شماری از رهبران سیاسی افغان به شمول کرزی دیدار کرده است. آقای وست نگاشته است: "از آنان شنیدم که خواست مردم افغانستان را بازگوکرده و از طالبان خواستند تا به حقوق بشری زنان و دختران احترام گذاشته و گفتمانی را در مورد آیندۀ کشور [افغانستان] آغاز کنند."

در همین حال وزارت دفاع طالبان با نشر اعلامیهٔ گفته است که محمد یعقوب مجاهد، سرپرست این وزارت در جریان سفرش به امارات متحده عرب روز سه شنبه ششم دسمبر با آقای وست در ابوظبی دیدار کرده است.

در اعلامیه آمده است که دو طرف در مورد مسایل افغانستان صحبت کرده و "سرپرست وزارت دفاع ملی به نمایندهٔ خاص امریکا اطمینان داده که افغانستان امن و تمام سرحدات و نقاط فرضی محفوظ بوده و از داخل خاک افغانستان هیچ نوع تهدیدی متوجه کشورهای منطقه و جهان نبوده و نخواهد بود".

در اعلامیۀ وزارت دفاع طالبان آمده است که ملا یعقوب در سفر به ابوظبی با امیر امارات متحدۀ عرب و حاکم دوبی هم دیدارهای جداگانه‌ای داشته است.

بیشترین تماس‌های مقام‌های امریکایی با نمایندگان طالبان در شهر دوحه، پایتخت قطر صورت می‌گرفت و شماری از کارشناسان دیدار اخیر وست با ملا یعقوب را نشانه‌ای از علاقمندی امارات و متحد آن، عربستان سعودی، به دخیل بودن در مسایل افغانستان عنوان می‌کنند.

در حال حاضر، امارات متحدۀ عرب میزبان، محمد اشرف غنی، رییس جمهور پیشین افغانستان است که از زمان مسلط شدن طالبان بر افغانستان تا کنون در آن کشور به سر می‌برد.

طالبان از حدود ۱۵ ماه گذشته به اینسو بار دیگر بر افغانستان مسلط شده اند، اما تا کنون هیچ کشوری حکومت آن گروه را به رسمیت نشناخته است.

در حالیکه جامعۀ جهانی به ویژه غرب طالبان را به رعایت به حقوق بشر، به ویژه حقوق زنان و اقلیت‌ها ترغیب کرده اند، این گروه هر روز محدودیت‌های تازه‌ای را بر حقوق زنان و دختران وضع کرده اند.

XS
SM
MD
LG