لینک های دسترسی

Breaking News

یک عالم دینی سنی سرشناس در پاکستان ترور شد


مولانا عادل خان
مولانا عادل خان

پولیس در شهر کراچی پاکستان می‌گوید که افراد مسلح موترسایکل سوار شام شنبه ۱۰ اکتوبر (۱۹ میزان) مولانا عادل خان، یکی از علمای این کشور را به ضرب گلوله کشتند.

پولیس پاکستان انگیزۀ دقیق این رویداد را مشخص نکرده، اما گفته است که ممکن این حمله ریشهٔ فرقه‌ای داشته باشد.

عادل خان یکی از علمای مکتب دیوبندی بود و مدرسهٔ جامعه فاروقیه را در شهر کراچی رهبری می‌کرد.

شهر کراچی از سال‌ها صحنۀ خشونت‌های سیاسی، فرقه‌ای و شورشگری تندروان بوده است. مقامات می‌گویند که عملیات‌ دوامدار امنیتی، وضعیت را در این شهر بهبود بخشیده، اما به گفتۀ آنان هنوز هم حملات انفرادی صورت می‌گیرد.

تنش‌منطقه‌ای

عمران خان، صدر اعظم پاکستان حمله بر این عالم را تقبیح کرده و هند را در آن مقصر خوانده است. او ادعا کرده است که دهلی جدید تلاش دارد تنش‌های فرقه‌ای را در پاکستان شعله‌ور سازد.

صدر اعظم پاکستان گفت: "حکومت من می‌دانست و من از سه ما به اینسو به کرات از طرق تلویزیون‌ها ابراز داشته ام که هند تلاش دارد با کشتن هدفمند علمای سنی و شیعه، تنش‌های فرقه‌ای را در سراسر کشور ایجاد کند."

هند تا اکنون در این مورد واکنش نشان نداده است.

ربط عادل با امریکا

عادل خان، سال‌های متمادی را در ایالات متحده زندگی کرد و در ایالت کالیفورنیا یک مرکز اسلامی را برای کودکان ایجاد کرد.

این عالم پاکستانی و پسرش در سال ۲۰۰۵ به دلیل فعالیت‌های احتمالی دهشت افگنی، از سوی مقامات امریکایی بازداشت و مورد تحقیق قرار گرفتند و سپس از این کشور اخراج شدند.

عادل خان و پسرش در زمان داخل شدن به ایالات متحده هویت خود را به گونهٔ واقعی معرفی نکرده بودند.

مشکلات فرقه‌ای

مشکلات فرقه‌ای در پاکستان در این اواخر پس از آن افزایش یافته است که یک ویدیو از یک گردهمایی علما و اشتراک کنندگان مسلمانان شیعه نشر شد که در آن به برخی از چهره‌های صدر اسلام اهانت شده بود.

آن ویدیو، خشم مسلمانان سنی مذهب را بر انگیخت و آنان با راهپیمایی‌ها، رهبران مسلمان شیعه مذهب را به توهین به مقدسات متهم کردند.

توهین به مقدسات در پاکستان جرم پنداشته می‌شود و مجازات مرگ را به همراه دارد.

تشدید این رقابت‌ها هراس به وقوع پیوستن یک دور دیگر خشونت‌های فرقه‌ای را در پاکستان به میان آورده است که در گذشته سبب مرگ هزاران نفر در این کشور شده است.

XS
SM
MD
LG