لینک های دسترسی

Breaking News

وزیران خارجهٔ امریکا و پاکستان خواهان تقویت روابط دو کشور شدند


انتونی بلینکن، وزیر امور خارجهٔ ایالات متحده روز چهارشنبه ۱۸ می (۲۸ ثور) با بلاول بوتو زرداری، وزیر خارجهٔ پاکستان در شهر نیویارک دیدار کرد و هر دو مقام خواستار تقویت روابط بین ایالات متحده و پاکستان شدند.

وزیر امور خارجه جدید پاکستان برای شرکت در نشست وزیران خارجه در مقر سازمان ملل متحد در شهر نیویارک، به امریکا آمده است. این نشست به دعوت ایالات متحده برای بحث در مورد امنیت غذایی جهانی که با تهاجم روسیه بر اوکراین تشدید شده، برگزار شده است.

آقای بوتو زرداری با قدردانی از ابتکار ایالات متحده گفت: "رویداد‌های اخیر سیاسی واقعاً وضعیت را بدتر کرده است و کشورهایی چون پاکستان از قبل بنابر یک سلسله مسایل از جمله تغیرات اقلیم و موضوعات در همسایگی ما با چالش‌های امنیت غذایی، آب و انرژی مواجه است."

بلاول بوتو در دیدار با آقای بلینکن خواستار افزایش همکاری‌ها برای بهبود روابط بین ایالات متحده و پاکستان شد و افزود: "من می خواهم با شما و ادارهٔ شما برای بهبود روابط تجاری بین پاکستان و ایالات متحده و ایجاد فرصت هایی برای سرمایه گذاران امریکایی و پاکستانی و تجار پاکستانی و متشبثین امریکایی کار کنم."

وزیر خارجهٔ امریکا از شرکت پاکستان در نشست امنیت غذایی استقبال کرد و دیدار خود با وزیر خارجهٔ پاکستان را "فرصتی مهم" برای گفتگو دربارۀ بسیاری از موضوعات مهم از جمله امنیت منطقه عنوان کرد. او همچنین گفت: "می خواهیم بر تقویت روابط اقتصادی و تجاری بین پاکستان و ایالات متحده تمرکز کنیم."

پاکستان در حال حاضر رهبری گروه ۷۷ ، ایتلاف قدرتمند متشکل از ۱۳۴ کشور عمدتاً در حال توسعه به شمول چین، را در ملل متحد به عهده دارد.

آقای بلینکن گفت: "ایالات متحده می‌خواهد روابط و گفتگو با جی۷۷ را تقویت کند. " او افزود که روی این موضوع با وزیر خارجهٔ پاکستان صحبت خواهد کرد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجهٔ ایالات متحده پس از ملاقات آنان گفت که وزیران خارجهٔ دو کشور در جریان ملاقات ۴۵ دقیقه‌ای شان بر تقویت روابط دوجانبهٔ قوی و موفق تاکید کرده و در مورد "توسعه مشارکت در مسایل[تغیرات]اقلیم، سرمایه گذاری، تجارت، صحت و همچنین روابط مردمان دو کشور" بحث کردند.

سخنگوی وزارت خارجۀ ایالات متحده گفت: "آنها بر اهمیت همکاری ایالات متحده و پاکستان در زمینه صلح منطقه‌ای، مبارزه با تروریزم، ثبات افغانستان، حمایت از اوکراین و ارزش‌های دموکراتیک تاکید کردند. "

مذاکرات صلح با طالبان پاکستان

وزیر خارجه جدید پاکستان در حالی به امریکا سفر می‌کند که گفتگوهای بین حکومت پاکستان و تحریک طالبان پاکستان به میانجیگری طالبان افغان در کابل برگزار شده است.

حکومت طالبان هم تایید کرده است که میان حکومت پاکستان و طالبان پاکستانی پا درمیانی کرده و میزبان مذاکرات دو طرف بوده است.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان روز چهارشنبه ۱۸ می (۲۸ ثور) در تویتر نوشته است که این مذاکرات با "پادرمیانی امارت اسلامی" در کابل انجام شد که به گفتۀ وی در کنار "پیشرفت قابل توجه" بر آتش‌بس کوتاه مدت توافق نیز صورت گرفت.

وزیر خارجه پاکستان مذاکرات بین حکومت پاکستان و تحریک طالبان پاکستان به میانجی‌گری طالبان را یک گام مثبت خواند.

او گفت: "پاکستان از افزایش تروریزم ابراز نگرانی کرده است و ما می‌خواهیم رژیم افغانستان (حکومت طالبان) نقش خود را در مبارزه با تروریزم ایفا کند...ما نه تنها بر اوضاع نظارت می‌کنیم، بلکه از جانب خود تلاش می‌کنیم جلو تروریزم را بگیریم و امیدواریم که رژیم افغانستان به تعهدات خود در قبال جهان عمل کند و اجازه ندهد که از خاکش علیه تروریزم استفاده شود."

در تهیۀ این مطلب از گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس و صدای امریکا- دیوه استفاده شده است.
XS
SM
MD
LG